Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Cinquanta anys de Mercabarna, cinquanta anys de canvis

Joaquín Ros Saqués

  • English

    This paper looks at the evolution which has taken place over the last fifty years in three fields of key importance for the development of a central market: the supply (the number of operators), the demand (the typology of buyers), and products (their origin). In order to enhance the understanding of these aspects, they are presented in three tables which highlight exactly how the respective changes have occurred over time within the framework of the market, an important facility where buyers and sellers meet to deal in fresh food products. We consider that the concentration of the wholesale sector in this facility and the suitable adaptation of its operators to all profiles of buyers form an essential link in the circuit of our agri-food industry. Likewise, we explain the changes which have come about on the basis of the outstanding role played by consumers. Indeed, the daily purchase of fresh products by consumers determines what is and what is not sold, as well as where the products are and are not produced, because consumers’ preferences are the determining factor as to which products and origins are sold, and as to whether establishments for their sale are opened or closed. The implacable law of supply and demand applies in all its force to the relation between producers, wholesalers, retailers and consumers. Consumers penalise or reward the products depending on whether they are sold or not in the most suitable establishments. It may be noted that the figures presented here could be profitably assessed by sociologists, who would doubtless reach some very interesting conclusions on the basis of their study. Fifty years is a very suitable period for partly reviewing the history of the sector on the part of someone who has had the privilege of working in a place of capital importance and who wishes to present all the essential figures together with a set of conclusions expressed in very clear terms.

  • català

    El present article valora exactament l’evolució que hi ha hagut, en aquest període de temps, en els tres camps clau per al desenvolupament d’un mercat central: l’oferta (nombre d’operadors), la demanda (tipologia de compradors) i el producte (procedència). I ho fa, per fer-ho més entenedor, a través de tres quadres que, de forma esglaonada en el temps, deixen constància de com s’han produït aquests canvis en el marc d’una plataforma privilegiada on coincideixen habitualment els compradors i els venedors de producte fresc. La concentració empresarial del sector majorista i la seva adequació a tots els perfils de compradors creiem que responen a la baula necessària per aquest sector agroalimentari. I s’explica el perquè dels canvis a través del paper del gran protagonisme de tots ells, que no és altre que el consumidor. La seva quotidiana compra de producte fresc marca el que es ven i el que no, on es fa i on no, perquè les seves preferències van decantant productes i orígens que es venen i establiments, que acaben obrint més punts de venda o, al contrari, els acaben tancant.La implacable llei de l’oferta i la demanda agafa tota la seva força en la relació entre el productor/majorista/detallista i el consumidor. El consumidor penalitza i/o premia el producte venut en la botiga més adequada. Fins i tot l’anàlisi de totes aquestes dades podria ser, de ben segur, duta a terme per sociòlegs que hi trobarien explicacions de molt d’interès. Cinquanta anys és un bon període per seure i repassar aquesta petita part de la història d’aquest sector per qui ha estat en un lloc privilegiat i vol aportar en aquest escrit tot el que ha après, amb la màxima transparència en totes les xifres i els comentaris expressats.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus