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San, the first more than human princess

    1. [1] Universidad Politécnica de Madrid, España
  • Localización: Ecozon@ [Ecozona]: European Journal of Literature, Culture and Environment, ISSN-e 2171-9594, Vol. 13, N. 2, 2022 (Ejemplar dedicado a: The postcolonial nonhuman), págs. 174-192
  • Idioma: inglés
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  • Resumen
    • español

      San is the main character of the 1997 epic fantasy film "Princess Mononoke" written and directed by Hayao Miyazaki and animated by Studio Ghibli. The intellectualized interpretation of a paradigmatic and polyhedral fictional character like San, and their qualification as post-humanist, allows us to introduce a series of tropes (activism, ecology, performativity and network) that are the result of situations translated into a gender sense. San is in this way understood as an embodied reality: they are a post-humanist "figuration" of an ambitious theoretical assemblage that incorporates the approaches and practices of many authors who feed each of the aspects that define this activist, ecofeminist and more than human princess, in a narrative that is definitely far from the canons of humanism and its dual imaginary. From a gender perspective, this article uses the practice of storytelling as a strategy to share situated knowledge of reality. It raises the need to create fictional stories that feed on careful thinking to give access to science to an important community of receivers. Assuming that the suppression of what is habitual can be a powerful way to knowledge, it shows a piece of animation as a study case, where the animated graphic development gives agency to all kinds of elements that inhabit conflictive territories as an architectural field of human and non-human experiences. By means of a reading of "Princess Mononoke" from post-humanist discourses that perceive life within care networks and outside the limits of human otherness, this article shows how from narrative practices it is possible to talk about activism against capitalism, extractivism, colonialism and necropolitics through a body in the midst of a process of industrialization, in the generalization of wage labor and in the expansion of hetero-patriarchal violence.

    • español

      San es le protagoniste de la película de animación "La princesa Mononoke" (1997) de Hayao Miyazaki (Studio Ghibli). La interpretación intelectualizada de un personaje de ficción paradigmático y poliédrico como San, y su calificación como poshumaniste, permite introducir una serie de términos—activismo, ecología, performatividad y red—que son el resultado de situaciones del film traducidas en clave de género. San es de este modo entendide como una realidad encarnada; es una "figuración" poshumanista de un ensamblaje teórico ambicioso que incorpora los enfoques y las prácticas de un buen número de autoras que alimentan cada uno de los aspectos que definen a le princese activiste, ecofeministe y más que humane, en una narración alejada definitivamente de los cánones del humanismo y su imaginario dual. Desde este enfoque, este artículo hace uso de la práctica de contar historias como estrategia para compartir un conocimiento situado de la realidad. Plantea la necesidad de crear relatos de ficción que se alimenten de un pensamiento cuidado para dar acceso a la ciencia a una comunidad importante de receptores. Asumiendo que la supresión de lo habitual puede ser una poderosa forma de conocimiento, presenta como caso de estudio una pieza del cine de animación, donde el discurso gráfico animado dota de agencia a todo tipo de elementos que habitan territorios conflictivos como ámbito arquitectónico de experiencias humanas y no humanas. Mediante una lectura de "La princesa Mononoke" desde discursos poshumanistas que perciben la vida dentro de redes de cuidados y fuera de los límites de la otredad humana, este artículo muestra cómo desde esta práctica narrativa se consigue hablar contra el capitalismo, el extractivismo, el colonialismo y las necropolíticas a través de un cuerpo en medio de un proceso de industrialización, de generalización del trabajo asalariado y de expansión de las violencias heteropatriarcales.


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