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Resumen de A comparative study of youth victimization during COVID-19 lockdowns in Mexico and Russia

Alexandra Bochaver, C. Denisse Navarro Rodríguez, Aleksei Korneev, Ángel Emigdio Lagarda Lagarda, Kirill D. Khlomov, José Angel Vera Noriega, Sheri Bauman

  • español

    Este estudio investigó cómo el cierre de escuelas por la pandemia de COVID-19 impactó en la victimización entre pares en México y Rusia. Además de los efectos en el rendimiento académico y la asistencia, la cuarentena interfirió con las interacciones comunes de socialización entre pares. Se examinaron los efectos en la victimización por acoso escolar. Debido a que todas las medidas estaban originalmente en inglés, se estableció la invariancia factorial de las medidas. Se calcularon comparaciones por país para la frecuencia de la victimización, el tipo de victimización, lo dañino de las experiencias de victimización, el lugar de la victimización y la relación con el perpetrador. Aunque los países eran similares en muchos aspectos, se detectaron diferencias significativas en varios elementos; una diferencia notable fue la relación con el perpetrador. En México, los acosadores más comunes fueron los hermanos y hermanas, mientras que en Rusia fueron los progenitores. Las diferencias significativas reflejaron los contextos culturales de cada país; estas influencias culturales son discutidas.

  • English

    This study investigated the impact of the COVID-19 pandemic school closures on peer victimization in Mexico and Russia. In addition to effects on academic performance and attendance, the lockdowns interfered with usual peer socialization experiences and interactions. We examined the effects on the problem of bullying victimization. Since all measures were originally in English, factorial invariance was established at the outset. Comparisons by country for frequency of victimization, type of victimization, harmfulness of the victimization experiences, location of the victimization, and relationships to the perpetrator, were calculated. Although the countries were similar in many ways, significant differences were detected on several items; one notable difference was the relationship to the perpetrator. In Mexico, the most common bully was siblings, while in Russia, the highest rank was for parents. Significant differences reflected the cultural contexts of each country; these cultural influences are discussed.


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