L’objectiu d’aquesta intervenció és explicar l’estreta relació que existeix entre biblioteca pública i educació al llarg de la vida. La biblioteca pública és un servei que es fonamenta en la igualtat d’accés a la informació per a tothom, sense tenir en compte l’edat, la raça, el sexe, la religió, la nacionalitat o la classe social. La seva funció és donar accés local al coneixement i proporcionar les condicions bàsiques per aprendre al llarg de la vida. Això implica, entre altres, donar suport tant a la formació individual i autodidacta com a la formació acadèmica, fomentar el coneixement del llegat cultural propi, garantir l’accés a tota mena d’informació sobre la pròpia comunitat o potenciar la participació en activitats i programes d’alfabetització per a totes les edats. Primer es fa un breu repàs històric per demostrar que la relació entre l’aprenentatge al llarg de la vida i la biblioteca pública és un binomi estretament lligat a l’origen mateix de la biblioteca pública. A continuació es dona la definició de biblioteca pública i s’exposen les seves funcions tot establint el marc teòric sobre el qual es construeixen tots els serveis bibliotecaris, alhora que permeten entendre el potencial que tenen les biblioteques públiques més enllà de la idea general que se’n té.
Finalment, es presenta una selecció de bones pràctiques per apuntar la tendència actual i el posicionament de les biblioteques públiques catalanes no només en relació amb la formació al llarg de la vida sinó també amb l’alfabetització entesa en el seu sentit més ampli. La Jornada en la qual s’emmarca aquesta intervenció planteja qui, com i a on s’ha de realitzar l’alfabetització mediàtica i informacional. La resposta passa per buscar una solució integradora en la qual participin els diferents agents implicats amb les seves aportacions atenent a les seves especialitats i els seus coneixements. En aquest context, la biblioteca pública hi té un paper clau.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados