In recent decades, in the global field of education, a view that understands the teaching of reading and writing as practices –also called the sociocultural approach– has been gaining strength. In this sense, this article presents a document review in light of the following questions: What are the emphases in the teaching of reading and writing that occupy a preponderant place in Colombian schools and what are their usual practices? How is a sociocultural approach different from those other approaches? What elements does a sociocultural view take from linguistics and communication? Accordingly, qualitative research is carried out via the document analysis method based on the following stages: 1) search and selection of information and 2) information analysis. As a result, it is found that the approaches with the greatest tradition in schools are the linguistic and the communicative ones; the teaching of reading from a sociocultural perspective goes beyond what these two perspectives propose; and, although the sociocultural approach differs from the linguistic and communicative ones, it takes up elements from these to offer a broader view. Finally, it is indicated that the teaching of reading and writing as practices is the most pertinent perspective in the context of Colombian basic and secondary education.
En las últimas décadas, en el campo educativo a nivel global, viene tomando fuerza una mirada que asume la enseñanza de la lectura y la escritura como prácticas, también denominado enfoque sociocultural. En este sentido, este artículo presenta una revisión documental frente a los siguientes interrogantes: ¿Cuáles son los énfasis en la enseñanza de la lectura y la escritura que ocupan un lugar preponderante en la escuela colombiana y cuáles son sus prácticas habituales? ¿En qué se diferencia un enfoque sociocultural de esos otros enfoques? ¿Qué elementos toma una mirada sociocultural de lo lingüístico y lo comunicativo? En consonancia, se realiza una investigación cualitativa desde el método de análisis documental a partir de las siguientes etapas: 1) búsqueda y selección y 2) análisis de la información. Como resultado se encuentra que los enfoques con mayor tradición en la escuela son el lingüístico y el comunicativo; la enseñanza de la lectura en clave sociocultural va más allá de lo que plantean estas dos perspectivas; y, aunque el enfoque sociocultural se diferencia del lingüístico y el comunicativo, retoma elementos de estos para ofrecer una mirada más amplia. Por último, se indica que la enseñanza de la lectura y la escritura como prácticas es la perspectiva más pertinente en el contexto de la educación básica y media colombiana.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados