Núria Mollá Trill, Montserrat Castelló Badia
Despite the growth in research on the impact of school administration on educational improvement in the past 10 years, the characterization of the identity of school principals is a controversial, pending issue. In this study, we set out to undertake this characterization from a dialogic perspective by tracking four expert principals over the course of one academic year. Via a longitudinal design with multiple case studies, we analysed their repertoire of positions and their variations. The instruments included a reflective journal, interviews based on the self-confrontation method and a discussion group. Our results indicate not only that the principals share their positioning as promoters of learning and project managers when dealing with professional events but that dialogue among internal and external voices enables them to deal with the conflicts and tensions among positions constructively. We conclude that principals’ professional identity can be developed through conscious, strategic reflection on the positions they take within the context of their professional activity.
Pese al crecimiento de la investigación sobre el impacto de la dirección escolar en la mejora educativa en los últimos 10 años, la caracterización de la identidad de los directores es todavía un tema controvertido y pendiente. En este estudio nos propusimos esta caracterización desde la perspectiva dialógica, a partir del seguimiento de cuatro directores expertos a lo largo de un curso escolar. A través de un diseño longitudinal de casos múltiples, analizamos su repertorio de posiciones y sus variaciones. Los instrumentos incluyeron un diario reflexivo, entrevistas basadas en el método de confrontación personal y un grupo de discusión. Nuestros resultados indican que los directores no solo comparten el posicionamiento como promotores de aprendizaje y gestores del proyecto cuando afrontan los acontecimientos profesionales, sino también que el dialogo entre voces externas e internas permite abordar constructivamente conflictos y tensiones entre posiciones. Concluimos que la identidad profesional de los directores se puede desarrollar a partir de la reflexión consciente y estratégica de las posiciones adoptadas en el contexto de su actividad profesional.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados