Ayuda
Ir al contenido

Inferencias de la validez y confiabilidad de una versión corta del Inventario de Inteligencia Emocional (IIE)

    1. [1] University of Puerto Rico System

      University of Puerto Rico System

      Puerto Rico

  • Localización: Revista Interamericana de Psicología Ocupacional (RIPO), ISSN-e 2500-5669, ISSN 0120-3800, Vol. 23, Nº. 2, 2004, págs. 71-79
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Artículo publicado en octubre de 2004.Se revisó la version de 100 reactivos del inventario de Inteligencia Emocional (IIE) desarrollada por Andújar (2003). Se utilizó una muestra de 300 participantes todos estudiantes de universidad. El 70% (n=213) pertenece al género masculino y el 30 % (n=65) al femenino. La edad promedio es 19 años y fluctúa desdc 17 hasta 77 años de edad. El 62% (n=176) no trabaja y el 38% (107) trabaja tanto a tiempo completo como parcial. Se administró el instrumento a los estudiantes por grupos, se tabularon los datos y se analizaron usando SPSS.  Se hicieron análisis de reactivos para evaluar la discriminación de los reactivos, se analizó la conflabilidad de consistencia interna usando la tecnica alfa de Cronbach. También se hizo un analisis de factores confirmatorio usando la ténica de Estimación Máxima de Verosimilitud (Maximum Likelyhood).  Los resultados permitieron que se desarrollara una versión de 20 reactivos que aparentan medir las dimensiones de Competencias Personales de Reconocimiento y Regulación y las Competencias Sociales de Reconocimiento y Regulación. Cada competencia contiene cinco reactivos y las mismas reproducen el modelo general de competencias de Chermiss y Goleman (2001). Se representan las limitaciones de esta investigación y recomendaciones para estudios futuros. AbstractThe version of 100 items of the Emotional Intelligence Inventory (IIE) developed by Andújar (2003). Was reviewed. A sample of 300 participants was used. All of them are university students. 70% (n=213) belong to the masculine gender and 30% (n=65) to the feminine. The age average is 19 years and fluctuates from 17 to 77 years of age. 62% (n=176) do not work and 38% (107) work part-time. The instrument was administered to groups of students. The data were analyzed using SPSS. Item analyses were perform to evaluate the discrimination indexes of all the items, the internal consistency was analyzed using Cronbach's alpha. Also, a confirmatory factors analysis was done using the Maximum Likelyhood technique. The results allowed that a version of 20 items was developed pretending to measure inferences about the dimensions of Personal Competency of Recognition and Regulation and the Social Competency of Recognition and Regulation. Each competency contains five items and the same ones reproduce the general model of competencies cited by Chersmiss and Goleman (2001). The limitations of this investigation and recommendations for future studies are presented.

    • English

      The version of 100 items of the Emotional Intelligence Inventory (IIE) developed by Andújar (2003). Was reviewed. A sample of 300 participants was used. All of them are university students. 70% (n=213) belong to the masculine gender and 30% (n=65) to the feminine. The age average is 19 years and fluctuates from 17 to 77 years of age. 62% (n=176) do not work and 38% (107) work part-time. The instrument was administered to groups of students. The data were analyzed using SPSS. Item analyses were perform to evaluate the discrimination indexes of all the items, the internal consistency was analyzed using Cronbach's alpha. Also, a confirmatory factors analysis was done using the Maximum Likelyhood technique. The results allowed that a version of 20 items was developed pretending to measure inferences about the dimensions of Personal Competency of Recognition and Regulation and the Social Competency of Recognition and Regulation. Each competency contains five items and the same ones reproduce the general model of competencies cited by Chersmiss and Goleman (2001). The limitations of this investigation and recommendations for future studies are presented.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno