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Los laicos y sus asociaciones en la Sevilla Contemporánea. Modelos de asociacionismo y de ac-ción de los católicos (1868-1936)

    1. [1] Universidad de Sevilla

      Universidad de Sevilla

      Sevilla, España

  • Localización: Anuario de Historia de la Iglesia andaluza, ISSN 1888-7368, Vol. 15, 2022, págs. 139-176
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Secular people and associations in the Contemporary Seville. Models of associationism and action from Catholics (1896-1936)
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El avance de la secularización, que es una de las características propias de la Edad Contemporánea, conllevó la movilización de los católicos, especialmente de los laicos que eran los llamados a tener un mayor protagonismo en esta nueva realidad, siendo más tempranas sus organizaciones en aquellos países en los que también madrugaron las acciones contra la Iglesia. Fue así en Francia desde la propia Revolución de 1789. En España, dado que la radicalidad fue más tardía, la movilización comenzó tras la Revolución “Gloriosa” (1868) momento en el que se constituyeron la Asociación de Católicos y la Juventud Católica. León XIII impulsó para remediar este mal el conocido como movimiento católico, consistente en la puesta en marcha de distintas obras (fomento de la prensa, de los círculos católicos, de los partidos confesionales) en tanto que, años más tarde, Pío XI promovió con el mismo fin a partir de 1922 la Acción Católica. Ambos modelos tuvieron amplia respuesta en la Archidiócesis de Sevilla. El reconocimiento del papel de los laicos en tareas directivas y organizativas hasta entonces sólo reservadas al clero llegaría con claridad ya en el Concilio Vaticano II.

    • English

      The advancement of secularization, a typical trait of Contemporary, drove the movilization of catholics, mainly secular people who have the most prevalent role in this new situation, being earlier this organizations in those countries that started before their attacks to the Church, as the case of France, starting since the Revolution in 1789. The case of Spain, as its radicalism become later, the movilizations started after the “Glorious” revolution in 1868, when the Association of Catholics and Chatholic Action were founded. Pope Leo XIII leveraged the catholic movement as a way of avoiding Church attacks and it consisted on different activities (press, catholic circles, catholic political parties) and later Pope Pius XI created in 1922 the Catholic Action. Both models had a wide spread on the Seville Archdiocese. The clear recognition of secular people in developing tasks that only clergy were allowed to perform arrived with the Vatican II Council. The clergy participated in the debates and elaboration of the Spanish Constitution of 1837, intervening in the different questions, but especially in the matters related to the Church and the ‘clergy arrangement’. Most of the ecclesiastics present in the constituent Courts were liberal-progressives, some of which already had a previous political experience and had even been persecuted by Ferdinand VII. The Article 23 of the Spanish Constitution of 1837 excluded them from the Chamber of Deputies but not from the Senate, not before these ecclesiastics stated with fervour their contrary opinion in the parliamentary debates.


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