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Resumen de Deficits in Physical Activity Behaviour in Children with Developmental Coordination Disorder: Systematic Review

Cristiana Mercê, Jéssica Cordeiro, Catarina Romão, Marco A. Colaço Branco, David Catela

  • español

    El Trastorno del Desarrollo de la Coordinación (DCD) afecta alrededor del 5 al 6% de los niños en edad escolar, siendo uno de los problemas de desarrollo más comunes en la infancia. Una revisión fechada identificó que los niños DCD tenían niveles más bajos de actividad física que sus compañeros; sin embargo, no investigaron las implicaciones de esta menor actividad en la vida de los niños. La presente revisión sistemática tuvo como objetivo identificar: i) diferencias en los niveles de actividad física entre niños con trastorno del desarrollo de la coordinación (pDCD) y desarrollo típico, ii) las repercusiones de estas diferencias, y iii) principales instrumentos utilizados en la medición de la actividad física. Se realizó una búsqueda exhaustiva en cinco bases de datos (Science Direct, PubMed, Web of Science, EBSCO, Cochrane), incluida la literatura gris. Después de encontrar 785 publicaciones, se incluyeron 16 estudios. Esta revisión verificó que los niños con pDCD tienen menores niveles de actividad física moderada y vigorosa, con posibles implicaciones a nivel físico (p. ej., mayores porcentajes de masa grasa) y psicológico (p. ej., mayores niveles de frustración). Esta revisión confirma que los niños con pDCD son menos activos que los niños con desarrollo típico y tienen mayor riesgo de desarrollar enfermedades cardiometabólicas. Es crucial desarrollar para promover mejores estrategias para aumentar la actividad física en estos niños.

  • English

    The Developmental Coordination Disorder (DCD) affects about 5 to 6% of school-aged children, being one of the most common developmental problems in childhood. A dated review identified that DCD children had lower levels of physical activity than their peers however, they did not investigate the implications of this lower activity in the children's lives. The present systematic review aimed to identify: i) differences in physical activity levels between children with developmental coordination disorder (pDCD) and typical development, ii) the repercussions of these differences, and iii) main instruments used in the measurement of physical activity. A comprehensive search in five databases was performed (Science Direct, PubMed, Web of Science, EBSCO, Cochrane), including grey literature. After finding 785 publications, 16 studies were included. This review verified that pDCD children have lower levels of moderate and vigorous physical activity, with possible implications at physical (e.g., higher percentages of fat mass) and psychological (e.g., increased levels of frustration) levels. This review confirms that children with pDCD are less active than children with typical development and have a higher risk of developing cardio-metabolic diseases. Parents, teachers, schools and communities should create motivational environments for youngsters with DCD to engage and maintain physical activity as they move into adulthood.


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