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Resumen de The bilingual dilemma: Inhibiting interference & its effect on the bilingual advantage

Andrew Kurt Langley, Paula Bibiana García Cardona, Santiago Alonso Díaz

  • español

    Un tema debatido en el campo del bilingüismo es si existe una ventaja para los bilingües en términos de funciones ejecutivas (FE). Las FE son un conjunto de procesos mentales y habilidades de autorregulación que incluyen procesos cognitivos básicos y de alto nivel como inhibición, memoria de trabajo, monitoreo, cambio de tareas, actualización, capacidad de memoria de trabajo, planificación, flexibilidad y razonamiento. Este estudio investigó si existía una ventaja en el control de la inhibición para los adultos bilingües español-inglés altamente competentes, en comparación con los adultos monolingües hispanohablantes en Bogotá, Colombia. El estudio utilizó la versión Victoria de Stroop Task (Stroop, 1935) para medir las habilidades de control inhibitorio entre los dos grupos, además de otras medidas para determinar los niveles de competencia en un segundo idioma. Un total de 21 participantes monolingües y 20 bilingües de entre 20 y 38 años participaron en el estudio. Los resultados mostraron que no hubo diferencias significativas en los tiempos de respuesta entre los participantes bilingües y monolingües al realizar la tarea de Stroop. Se discuten las implicaciones de estos resultados, las limitaciones del estudio y los cambios recomendados para estudios futuros, que potencialmente podrían demostrar una ventaja bilingüe.

  • English

    A debated topic in the field of bilingualism is if there is an advantage for bilinguals in terms of executive functions (EF). EF are an assemblage of mental processes and self-regulation skills including both basic and higher-level cognitive processes such as inhibition, working memory, monitoring, task shifting, updating, working memory capacity, planning, flexibility, and reasoning. This study investigated whether there was an inhibition control advantage for highly proficient Spanish-English late-bilingual adults, compared to Spanish-speaking monolingual adults in Bogotá, Colombia. The study utilized the Victoria version of the Stroop Task (Stroop, 1935) to measure the abilities of inhibitory control between the two groups, in addition to other measures to determine second language proficiency levels. A total of 21 monolingual and 20 bilingual participants between the ages of 20 to 38 took part in the study. Results showed that there was no significant difference in response times between the bilingual and monolingual participants when performing the Stroop task. The implications of these results, the limitations of the study and recommended changes for future studies, which could potentially demonstrate a bilingual advantage, are discussed.


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