Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Second Person Attributions in Jazz Improvisation

Isabel Cecilia Martínez, Joaquín Pérez, María Marchiano, Javier Damesón, Mónica Valles, Matías Tanco, Patricio Pretti, Juan Félix Pissinis, Luciana Milomes, Mariel Yanina Gimenez

  • español

    Este artículo propone identificar las atribuciones de segunda persona realizadas por dúos de músicos de jazz y relacionarlas con los rasgos sonoro-cinéticos que expresan los estados intencionales atribuidos. Se realizó un estudio de método mixto donde los dúos produjeron improvisaciones bajo diferentes condiciones de percepción visual y auditiva mutua.

    Los resultados indican: (i) atribuciones realizadas mediante la ‘lectura’ directa del gesto sonoro del otro; (ii) rasgos idiosincráticos que persisten a través de las condiciones; (iii) las interacciones de jazz guardan similitudes con la musicalidad comunicativa temprana: la imitación-variación es un indicador de la comunicación entre los músicos.

  • English

    This article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus