Se describe en este artículo el aparato efímero levantado por la Casa profesa de los Jesuitas de Sevilla con motivo de la proclamación de Fernando VI en 1746, partiendo de las fuentes impresas coetáneas. Se analiza la presencia en esa arquitectura de una serie de retratos históricos y su uso en un discurso áulico. Los héroes y monarcas que allí se representan se constituyen en portadores de las virtudes políticas del monarca, y son tratados formal y significativamente como auténticas empresas. Pero, a la vez, de la aparición de estos personajes se deduce una comprensión autónoma de la historia patria y con ello del concepto de nación, aspecto este que aporta un avance sustantivo a los contenidos de la fiesta barroca local.
This paper describes the ephemeral architecture erected by the House of the Jesuits of Seville on the occasion of the proclamation of Fernando VI in 1746. This research was based on con-temporary printed sources. The presence in this architecture of a serie of historical portraits may be understood as a instrument for exaltation of monarchy. Heroes and monarchs that are repre-sented there constitute bearers of the political virtues of the monarch, and are formally and significantly treated as authentic symbols. But, at the same time, from the appearance of these characters an autonomous understanding of the history of Spain is deduced. So that way, these portraits show a path toward an idea of nation, an aspect that contributes a substantive advance to the contents of the local baroque festival
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