Jennifer Valcke, Justyna Giezynska, Andras Nagy, Amani Eltayb
Este artículo ofrece una reflexión sobre los conocimientos, habilidades y actitudes que los educadores médicos necesitan para enseñar eficazmente a cohortes culturalmente diversas de estudiantes de medicina. "AICLE en la educación médica: Reaching for Tools to Teach Effectively in English in a Multicultural and Multilingual Learning Space" (CLILMED), una Asociación Estratégica Erasmus+, diseñó un perfil para ayudar a los educadores médicos en el proceso de fijación de objetivos educativos y autorreflexión en torno a la pedagogía que implementan, su lengua y su cultura. En este trabajo se abordan los resultados pluriculturales de la educación, dado que favorecer el desarrollo de conocimientos, actitudes y habilidades relacionados con la alteridad, la pluralidad y la diversidad tiene un impacto directo en la calidad de la prestación de la asistencia sanitaria (Bradshaw, 2019; Corbett, 2011; Tiwary et al., 2019). Entender qué competencias necesitan los educadores médicos en un aula intercultural influye en gran medida en su capacidad para diseñar, implementar y desarrollar intencionadamente su enseñanza. El Perfil de Competencia Global CLILMED para Educadores Médicos, centrado en los resultados pluriculturales previstos del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas (AICLE), pretende clarificar y promover al aprendizaje permanente para ayudar a los profesionales de la medicina a interactuar de forma eficaz y adecuada con estudiantes de otros orígenes lingüísticos y culturales.
This article offers insights into the knowledge, skills and attitudes medical educators need to teach effectively to culturally diverse cohorts of medical students. “CLIL in Medical Education: Reaching for Tools to Teach Effectively in English in a Multicultural and Multilingual Learning Space” (CLILMED), an Erasmus+ Strategic Partnership, designed a profile to assist medical educators in the process of intentional goal-setting and self-reflection around their pedagogy, language and culture. It is the pluricultural outcomes of education that will be addressed here, since favouring the development of knowledge, attitudes and skills related to otherness, plurality and diversity have a direct impact on the quality of healthcare provision (Bradshaw, 2019; Corbett, 2011; Tiwary et al., 2019). Understanding what competences medical educators need in an intercultural classroom greatly influences their ability to intentionally design, implement and develop their teaching. The CLILMED Glocal Competence Profile for Medical Educators, centred around the intended pluricultural outcomes of Content and Language Integrated Learning (CLIL), is intended to clarify and support lifelong learning for helping medical professionals interact effectively and appropriately with students from other linguistic and cultural backgrounds.
Aquest article ofereix una reflexió sobre els coneixements, habilitats i actituds que els educadors mèdics necessiten per a ensenyar eficaçment a cohorts culturalment diverses d'estudiants de medicina. "CLIL in Medical Education: Reaching for Tools to Teach Effectively in English in a Multicultural and Multilingual Learning Space" (CLILMED), una Associació Estratègica Erasmus+, dissenyà un perfil per ajudar els educadors mèdics en el procés de fixació d’objectius educatius i reflexió sobre la pròpia pedagogia, llengua i cultura.
En aquest treball s'aborden els resultats pluriculturals de l'educació, donat que afavorir el desenvolupament de coneixements, actituds i habilitats relacionats amb l'alteritat, la pluralitat i la diversitat té un impacte directe en la qualitat de la prestació de l'assistència sanitària (Bradshaw, 2019; Corbett, 2011; Tiwary et al. 2019). Entendre quines competències necessiten els educadors mèdics en una aula intercultural influeix en gran mesura en la seva capacitat per dissenyar, implementar i desenvolupar intencionadament el seu ensenyament. El Perfil de Competència Global CLILMED per a Educadors Mèdics, centrat en els resultats pluriculturals previstos de l'Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües (AICLE), pretén aclarir i promoure l'aprenentatge permanent per ajudar els professionals de la medicina a interactuar de forma eficaç i adequada amb estudiants d'altres orígens lingüístics i culturals.
Ez a cikk betekintést nyújt abba, hogy milyen ismeretekre, készségekre és attitűdökre lehet szüksége az orvosképzésben résztvevő oktatóknak ahhoz, hogy orvostanhallgatók kulturálisan sokszínű csoportjait is magas színvonalon, hatékonyan képezzék. A vizsgálatot a ‘CLIL módszer az orvosképzésben’ (CLILMED: Reaching for Tools to Teaching Effectively in English in a Multicultural and Multilingual Learning Space) nevű konzorciumban végeztük, ami egy Erasmus+ KA2 stratégiai partnerség. Egy olyan oktatásmódszertani segédletet állítottunk össze, ami segítheti az orvosképzésben résztvevő oktatókat pedagógiai, nyelvi, és interkultúrális kérdések integrálására oktatási céljaik átgondolása során. Az oktatás plurikulturális kölcsönhatásaival foglalkoztunk, mivel a mássággal és a sokszínűséggel kapcsolatos ismeretek, attitűdök, és készségek fejlesztése közvetlen hatással lehet az egészségügyi ellátás minőségére is (Bradshaw, 2019; Corbett 2011; Tiwary, A., Rimal, A., Paudyal, B., Sigdel, K. R., & Basnyat, 2019). Az orvosképzésben résztvevő egyetemi oktató szükségesnek tarthatja plusz kompetenciák elsajátítását ahhoz, hogy interkulturális hallgatói csoportok oktatását is eredményesen tudja végezni. A fejlesztett oktatásmódszertani eszközünk, a ‘CLILMED Glocal Competence Profile for Medical Educators’ középpontjában a tartalom- és nyelvi integrált tanulás (CLIL) áll. Célunk, hogy szakmai továbbképzést nyújtsunk egészségügyi szakembereknek, hogy hatékonyan és megfelelően tudjanak együttműködni a más nyelvi és kulturális háttérrel rendelkező hallgatóikkal.https://doi.org/10.5565/rev/clil.80e- ISSN: 2604-5613Print ISSN: 2605-5893
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