Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Macha Caporal: saltant bretxes, encarnant resistències

    1. [1] Pontificia Universidad Católica de Perú
  • Localización: Debats: Revista de cultura, poder i societat, ISSN-e 2530-3074, ISSN 0212-0585, Vol. 136, Nº 1, 2022, págs. 87-102
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • En aquest article s’explora la pràctica i performance d’un bloc de Machas Caporal, ballarines que s’apropien del vestuari, moviment i nom del personatge masculí de la dansa boliviana Caporales. Atesa la demarcada estructura de gènere establerta en la dansa Caporales —representada per la parella del Macho Caporal (personatge masculí) i la Cholita (personatge femení)—, l’aparició de la Macha Caporal com un nou rol en la dansa ha suposat el qüestionament social sobre la performance i identitat de les dones que ballen com a Machas. Partint d’una investigació etnogràfica realitzada en 2018 a la ciutat de La Paz i des d’una perspectiva de gènere, en aquest article s’analitza com la performance de les Machas Caporal revela la disconformitat de les dones cap a les normes discriminatòries de gènere que predominen en el context sociocultural bolivià. A partir dels testimoniatges d’un bloc de dones i de la descripció dels seus contextos de pràctica i de les seues performances, es revelen les condicions en les quals les dones ballen, i es visibilitzen dinàmiques de desigualtat i violència presents en l’entorn de les entrades folklòriques de la ciutat de La Paz. Finalment, s’examina com la manera d’organització de les dones en un bloc independent i el seu estil de moviment poden entendre’s com a propostes de resistència i acció política en un entorn caracteritzat pel masclisme i la desigualtat.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno