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Resumen de Road safety assessment in preferential bus lanes through field analysis and microsimulation of traffic conflicts

Julián Darío Otero Niño, Juan David Heredia Castiblanco, Paula Daniela Fonseca Agudelo, Sebastián Cabrera Pinzón, Alejandro Gómez, Luis López, Francisco Julián Sandoval Ávila, Miguel Ángel Ospina Serrano, Jhon Alexander González Mendoza, Liliana Lyons, Lenin Alexander Bulla Cruz

  • español

    Los carriles preferenciales para buses son una estrategia utilizada ampliamente para promover que los viajeros utilicen el transporte público en lugar del vehículo privado. Considerando su relevancia en la planeación y operación del transporte urbano, es crucial evaluar estos carriles desde la operación y la seguridad vial. Para lo anterior, se evaluó preventivamente la seguridad vial, en este tipo de carriles, en la Avenida Carrera 7°, en Bogotá (Colombia), entre las Calles 39 y 45. Se ejecutó un estudio detallado de conflictos de tráfico bajo la técnica sueca, que utiliza el Tiempo al accidente y la Velocidad conflictiva para establecer la severidad de un conflicto. Con la información de campo se validó un modelo de microsimulación en VISSIM, que reproduce correctamente la operación de tráfico. Empleando la herramienta SSAM, fue posible identificar los conflictos de tráfico simulados en VISSIM que, comparados con los observados, permitieron validar el modelo base. Bajo el entorno calibrado, se modelaron tres escenarios diferentes que comprenden propuestas de contramedidas de ingeniería para disminuir el número de conflictos observados. Como resultado, se encontró que el escenario más seguro corresponde al establecido en la normatividad que regula la operación en carriles preferenciales y que, actualmente, no es obedecida por la mayoría de los usuarios. Con base en los hallazgos, se recomienda un ajuste en la normativa, incluyendo la regulación de las zonas y tiempos de parada de los vehículos privados y los taxis.

  • English

    Preferential bus lanes are a widely use strategy to promote travelers to use public transport instead of private cars. Considering its relevance in the urban transportation planning and operation, it is crucial to evaluate them in terms of the operation and safety externality. We performed a road safety assessment in preferential public transport lanes with complex driving environment using a preventive approach on the 7th Avenue, in Bogota (Colombia), between 39th Street and 45th Street. A detailed study of traffic conflicts was carried out under the guidelines of the Swedish technique, which uses the Time to accident and Conflicting speed to establish the severity of a conflict. A traffic conflict is defined as an incident where, if two road users on collision course maintain their speed and trajectory constant, the crash between them will be imminent. With the field information, we calibrated a VISSIM microsimulation model that correctly replicates its traffic operation. Using the SSAM tool, we validated the base model to identify the simulated traffic conflicts in VISSIM and compared them with the observed conflicts. Under the calibrated environment, we developed and assessed three different scenarios of countermeasures to reduce the number of conflicts observed. As a result, we found that the safest scenario is the one established in the regulations that normalize the operation in preferential lanes, currently not obeyed by most users. Based on our results, we recommend an adjustment in the normative measures, including regulating the stopping time and stopping zones of private vehicles and taxis.


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