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Resumen de Women in the Advancement of Avant-garde Culture: Galka E. Scheyer and the Promotion of Modern Architecture in California

José Parra Martínez, John Crosse

  • español

    La llegada a California en 1925 de Galka Scheyer, memorable agente en Norteamérica de los Blue Four, tuvo un impacto tan significativo como desconocido en el desarrollo temprano de la arquitectura de la región. Tras múltiples esfuerzos para divulgar la obra de Rudolph Schindler, su vivienda, diseñada por Richard Neutra y Gregory Ain, fue lugar de encuentro para artistas y colec-cionistas de Hollywood. Hacia 1935, su insólita casa-galería se convirtió en su marca comercial, en un reflejo de su personalidad como facilitadora y educadora artística. Este trabajo explora el papel de Scheyer, junto a personalidades de sus círculos artísticos, fundamentalmente mujeres, en la promoción de la arquitectura moderna. Imbuidas de su entusiasmo por la naturaleza emancipadora de la cultura de vanguardia, figuras como Marjorie Eaton participaron en diversos episodios entrelazados de matronaz-go arquitectónico. Desafortunadamente, a pesar de su importancia para un conocimiento más inclusivo de la modernidad californiana, sus contribuciones han sido silenciadas en las historias canónicas de la arquitectura, donde Scheyer aparece como una presencia inoportuna. Frente a la inexactitud de tales relatos historiográficos, este artículo aborda la agencia de Scheyer para vincular conceptos y contextos artísticos como parte de su proyecto para impulsar la arquitectura moderna en California.

  • English

    The relocation of Galka Scheyer, the renowned art dealer and American representative of the Blue Four, to California in 1925 had a significant, yet unrecognized, impact on the development of the region’s early modern architecture. After multiple efforts to land commissions for Rudolph Schindler, her residence, designed by Richard Neutra and Gregory Ain, became a meeting place for artists and members of Hollywood’s collecting community. Around 1935, Scheyer’s unconventional house and gallery was both her trademark and a reflection of her own character as an art educator and facilita-tor. This paper explores the role Scheyer and some personalities of her closest art circles, particularly women, played in promoting modernist architecture. Influenced by Scheyer’s enthusiasm for the eman-cipatory nature of avant-garde culture, figures like Marjorie Eaton became intertwined in numerous episodes of architectural matronage. Although their stories are of paramount importance for achieving a more inclusive understanding of California modernism, these women’s contributions are frequently neglected in the canonical histories of modern architecture, in which Scheyer appears as an inopportune presence. Along with a critique of such inaccurate historiographical accounts, this essay focuses on Scheyer’s agency in linking artistic concepts and contexts as part of her project to advance Californian architecture.


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