Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de El bisbe Hug de Llupià, la Mare de Déu i Jaume I

Francesc Granell Sales

  • català

    L’article examina la implicació del bisbe Hug de Llupià, àlies Bages (1397-1427), en la promoció del patrimoni artístic de la catedral de València a través de les figures de la Mare de Déu i del rei Jaume I. D’una banda, s’analitza la miniatura del foli 6r del Liber instrumentorum (Arxiu de la Catedral de València, Ms. 162) i els paral lelismes que aquesta obra estableix amb determinades imatges marianes. La devoció mariana del bisbe es constatava en un grup d’obres elaborades per destres artesans, que convé relacionar-les amb la defensa del dogma de la Immaculada Concepció. D’una altra, es comenta el document que certifica l’exposició de les armes de Jaume I –l’escut, l’esperó i el fre del cavall– a la capella major de la catedral. L’exhibició d’aquests objectes en el presbiteri representava la proclamació de la memòria del rei en el context espacial preeminent de la seu.

  • English

    The paper examines the involvement of Bishop Hug de Llupià (1397-1427) in the promotion of Valencia Cathedral’s artistic heritage by means of the Virgin Mary and King James I. On the one hand, it studies the miniature on folio 6r of Liber instrumentorum (Valencia Cathedral Archive, Ms. 162) and the parallels between this artwork and certain Mary images. On the other, it discusses the document which proves the exhibition of king’s weapons –the shield, spur and the bridle– at the main chapel of the Cathedral. Bishop’s Marian devotion is proved by a group of artworks made by skilled artisans and linked to the influence of the dogma of the Immaculate Conception. The exhibition of King James I’s weapons at Cathedral presbytery conveyed an exaltation of king’s memory in the preeminent spatial context.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus