This study firstly emphasize the importance and relevance of analy-sing newsreels from a history of education aspect, which is a blind spot in the Hungarian research. The official Leninist ideology deeply influenced the genre, used as a channel of overall propaganda, during and after the communist takeover, between 1945 and 1954. Production and broadcas-ting depended on the political goals and turns of the Communist Party, combined simple messages with easily understandable narrative forms, to support campaigns, spread intended knowledge and so on. The footages has now digitized and open to access for everyone (https://filmhiradokon-line.hu/): using the webpage, through a three-step data collecting and se-lection process, a database made, with 205 items to analyse. Three arche-types, basic storytelling forms are detected, I called them metaphorically One from the many, Occupying space and Learning society. The develop-ment and progression of the country after WW2 always represented in individual life-stories and personal backgrounds to get close these stories to the audience, trying to make Soviets and communists more popular. At the same time, more and more spaces are occupied by the new power, both physically and symbolically, for example the former castles became schools, training sites, etc., which signed the expropriation the past, too. Definition and scope of education extended in the discourses, because every member of the society would learn repeatedly the langua-ge of the new establishment. Propaganda and persuasion was overall in this process, one could not avoid interacting and reflecting somehow to this.
Este estudio destaca, en primer lugar, la importancia y relevancia de analizar los noticiarios desde el punto de vista de la historia de la educación, que es un punto ciego en la investigación húngara. La ideología official leninista influyó profundamente en el género, utilizado como canal de propaganda general, durante y después de la toma del poder comunista, entre 1945 y 1954. La producción y la emisión dependían de los objetivos y giros politicos del Partido Comunista, combinando mensajes sencillos con formas narrativas fácilmente comprensibles, para apoyar campañas, difundir conocimientos previstos, etc. En la actualidad, estas filmaciones están digitalizadas y disponibles en acceso abierto (https://filmhiradokonline.hu/). A partir de esta página web, mediante un proceso de recogida y selección de datos en tres fases, se ha elaborado una base de datos con 205 elementos para analizar. Se detectaron tres arquetipos, formas básicas de narración, que denominé metafóricamente Uno de los muchos, Ocupar el espacio y Aprender la sociedad. El desarrollo y la progresión del país después de la Segunda Guerra Mundial siempre se representó en historias de vida individuales y antecedents personales para acercar estas historias a la audiencia, tratando de hacer más populares a los soviéticos y a los comunistas. Al mismo tiempo, cada vez más espacios fueron ocupados por el nuevo poder, tanto física como simbólicamente, por ejemplo los antiguos castillos se convirtieron en escuelas, lugares de entrenamiento, etc., lo que sancionaba la expropiación el pasado, también. La definición y el alcance de la educación se vieron ampliados en los discursos, porque cada miembro de la sociedad aprendería repetidamente el lenguaje del nuevo establecimiento. La propaganda y la persuasión eran globales en este proceso, no se podía evitar interactuar y reflexionar de alguna manera a esto.
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