This lesson is devoted to examine two theories on the origin of cognition. The first of them is a neurobiological theory by the authors V. Mountcastle and J. Hawkins. The second one is a theory from the Cognitive Psychology by D. Gentner. It is interesting to check that exists a strong congruence between both of them despite they have absolutely different methodologies. Two different ways lead to postulate the analogy and their mechanisms as the main element of cognition. Here we give some reasons for embracing the analogy as being the main cause of the origin of knowledge in children. Besides, we explain why language is the main cause of adult human intelligence and also we deny the need of existence of any innate lexicon or vocabulary.
Aquesta lliçó es dedica a examinar dues teories sobre l’origen de la cognició. La primera d’aquestes és una teoria neurobiològica de V. Mountcastle i J.Hawkins. La segona teoria pertany a l’àmbit de la Psicologia Cognitiva i és de D. Gentner. Resulta interessant comprovar que hi ha una forta congruència entre ambdues malgrat tenir metodologies completament diferents. Per dos camins diferents s’arriba a postular l’analogia i els seus mecanismes com el principal element de la cognició. Aquí es donen raons per a tenir a l’analogia com la primera causa de l’origen del coneixement en l’infant. A més, s’explica per què el llenguatge és la primera causa de la intel·ligència en l’humà adult i es nega la necessitat d’existència per a qualsevol vocabulari innat.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados