En aquest text defenso la idea que l’equiparació entre la IB(A)E i el raonament abductiu és fals. Això ho defenso a partir de tres punts. El primer és una exposició teòrica de la primera i segona generació d’investigació en abducció, en què caracteritzo i assenyalo els problemes fonamentals d’aquest raonament, a saber, la generació i tria de coneixement. Al segon punt presento el debat que s’acostuma a esmentar quan es fa aquesta equiparació. La intenció és mostrar que, de fet, el problema que s’està tractant no té res a veure amb l’abducció, ans amb la inducció. Al tercer punt abordo la solució oferta a les crítiques lògiques i epistemològiques del concepte «millor», a saber, la «disponibilitat». Aquí, ofereixo dos arguments que mostren que aquest concepte complica encara més la situació i que, de fet, en l’àmbit cognitiu la IB(A)E es torna una quimera.Conceptes clau: raonament abductiu, inferència a la millor explicació, inferència a la millor explicació disponible.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados