José Ignacio Martínez Estay, Marcela Peredo Rojas, Rodrigo Andrés Poyanco Bugueño
En el marco del proceso constituyente chileno, y ante las ideas que proponen reemplazar la actual Carta fundamental por una que considere un principio de Estado social o la justiciabilidad reforzada de los derechos sociales, el propósito del presente artículo es explicar los limites dogmáticos que encuentra la justiciabilidad de esta clase de prerrogativas y porqué una mejora de este tipo sólo podría traducirse en una mejora relativa en la exigibilidad de las prestaciones respectivas. En este marco, una mejora que respete al mismo tiempo las competencias y responsabilidades de las autoridades, los límites de la labor jurisdiccional y las características técnicas de los derechos sociales, podría consistir en la inclusión de un organismo colegiado y consultivo que, tal como en otros países, permita considerar estas demandas de forma oportuna al interior del proceso legislativo, lo que junto con respetar la necesidad de que las políticas sociales tengan un origen democrático, ayudaría a que la labor de adjudicación del juez se centre en la interpretación propiamente jurídica de las disposiciones constitucionales pertinentes.
In the framework of the Chilean constituent process, and in the face of ideas that propose replacing the current Fundamental Charter with one that considers a social State principle or the enhanced justiciability of social rights, the purpose of this article is to explain the dogmatic limits to the justiciability of this type of prerogatives and why an improvement of this type could only translate into a relative improvement in the enforceability of the respective benefits. In this framework, an improvement that respects at the same time the competences and responsibilities of the authorities, the limits of the jurisdictional work and the technical characteristics of social rights, could consist in the inclusion of a collegiate and consultative body that, as in other countries, would allow these demands to be considered in a timely manner within the legislative process, which, together with respecting the need for social policies to have a democratic origin, would help the adjudicatory work of the judge to focus on the proper legal interpretation of the relevant constitutional provisions.
Summary:1. INTRODUCTION. 2. WHAT ARE SOCIAL RIGHTS. 3. SOCIAL RIGHTS AS DIRECTLY JUSTICIABLE PROVISIONS. 4. THE PROBLEM OF HANDING OVER THE DEFINITION OF SOCIAL POLICIES TO THE JUDGE. A) The «indefinition» of Social Rights. B) The Ideological Component. 5. SOCIAL RIGHTS AT THE COMPARATIVE CONSTITUTIONAL LAW LEVEL. 6. SOCIAL RIGHTS IN THE 1980 POLITICAL CONSTITUTION. A) The Principle of Subsidiarity and Social Rights. B) The Constitutional Regulation of Social Rights: The Example of the Right to Health. 7. OUR CONSTITUTIONAL PROPOSAL: ECONOMIC AND SOCIAL COUNCIL. 8. CONCLUSIONS
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