Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Aprender a vivir juntos: una estrategia para la convivencia en el aula

Deicy Correa Mosquera, Luz Karime Giraldo García

  • español

    El proyecto implementado por estudiantes y docentes de la Licenciatura en Educación Preescolar “Aprender a vivir juntos: una estrategia para la convivencia en el aula” introdujo el modelo de investigación-acción como un medio fundamental para el desarrollo de las competencias ciudadanas en los procesos de formación del profesorado; también elaboró los elementos metodológicos que permiten a los docentes elaborar prácticas pedagógicas que contribuyan a construir un clima de convivencia en la escuela y, de esta manera, fortalezcan el desarrollo de una cultura de paz.

  • English

    This paper describes the research experience related to the training process o graduates in pre-school education program at Universidad Santiago de Cali. The paper is founded on the principles developed in the report La Educación encierra un Tesoro (Delors, 1996). Four fundamental competences related to these principles are developed: dialogue, recognition of the other, respecting differences, and participation. These competences are part of the challenge which must assume the educational sistems in modern societies.The Project is based on the action-research model, and it is a fundamental means for the development of the citizen competences in the teachers training processes. During the project methodological elements were defined in order to provide teacher with the necessary pedagogic tools for teaching practices, oriented to build new forms of convivence in the school and, through this way, to produce a culture of peace.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus