La presente investigación analiza el ἔλεγχος en el Protágoras de Platón en sus distintos momentos (la concessio y su revelación a partir del recurso al interlocutor anónimo (tis)) para mostrar que el objetivo profundo del diálogo no es la refutación de Protágoras, sino mostrarlo como alguien empeñado (σπεύδοντι) en lo contrario y sin la virtud necesaria para el discurso razonado (λόγῳ διεξελθών) propio del arte cívico (πολιτικὴν τέχνην), frente al cual el sofista prefiere el aplaudido discurso bello y largo en forma de mito (μῦθον λέγων) que olvida la pregunta pertinente: ti estín.
This Paper analyzes the ἔλεγχος in Plato’s Protagoras in its different moments (the concessio and its revelation from the recourse to the anonymous interlocutor (tis)) to show that the deep objective of the dialogue is not the refutation of Protagoras, but rather to show that he is committed (σπεύδοντι) to the opposite and without the necessary virtue for the reasoned speech (λόγῳ διεξελθών) of the civic art (πολιτικὴν τέχνην), in front of which the sophist prefers the applauded beautiful and long speech in the form of a myth (μῦθον λέγων) that forgets the pertinent question: ti estín.
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