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Impacto de la COVID-19 en la consulta de enfermería reumatológica

  • Autores: Susana P. Fernández Sánchez, Fermín Rodríguez Muñoz, Ana Laiz Alonso, Iván Castellvi, Berta Magallares López, Héctor Corominas Macías
  • Localización: Reumatología clínica, ISSN 1699-258X, Vol. 18, Nº. 4, 2022, págs. 231-235
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Impact of the COVID-19 Pandemic on Rheumatology Nursing Consultation
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      Objetivo Comparar el cambio en la actividad asistencial realizada en una consulta de enfermería reumatológica antes y durante la pandemia.

      Material y métodos Estudio descriptivo y observacional de 254 pacientes consecutivos antes y 251 durante.

      Resultados El tipo de visita programada presencial disminuyó durante la COVID-19 (46,5% vs. 1,6%), aumentando la visita programada telefónica (2,8% vs. 52,2%) y las consultas espontáneas a través del teléfono o email (28,3% vs. 45%). Las funciones realizadas en las programadas fueron el control del paciente estable (20% vs. 37%) y la gestión (12% vs. 38%). El motivo de consulta espontánea incrementó durante la COVID-19, sobre todo: dudas respecto a medidas de prevención y optimización de tratamiento (13,8% vs. 31,1%).

      Conclusiones La primera ola de la COVID-19 generó en la consulta de enfermería un incremento global de todas las actividades: en el número de visitas/día, en el número de controles de pacientes estables, en gestión y en la resolución de dudas.

    • English

      Objective The COVID-19 pandemic has brought major changes to the model of patient care in Rheumatology. Our aim was to compare the change in the care delivered in a rheumatology nursing consultation before and during the pandemic.

      Material and methods Descriptive and observational study in 254 patients before and in 251 during the pandemic outbreak.

      Results The type of scheduled face-to-face visit decreased during COVID-19 (46.5% vs. 1.6%), with the number of scheduled telephone visits increasing (2.8% vs. 52.2%) and spontaneous consultations over the phone or email (28.3% vs. 45%). The functions performed in the programmed ones were the stable patient control (20% vs. 37%) and management (12% vs. 38%). The reason for spontaneous consultation increased during COVID-19, especially doubts regarding prevention measures and treatment optimization (13.8% vs. 31.1%).

      Conclusions The first wave of COVID-19 brought to rheumatology nursing consultation a global increase in all activities in the number of visits per day, in the number of stable patient controls, in monitoring and answering patient concerns.


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