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Metafictional Predestination in Muriel Spark's The Driver's Seat

    1. [1] Universidad de La Rioja

      Universidad de La Rioja

      Logroño, España

    2. [2] Universidad de Zaragoza

      Universidad de Zaragoza

      Zaragoza, España

  • Localización: Miscelánea: A journal of english and american studies, ISSN 1137-6368, Nº 65, 2022, págs. 191-208
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • La predestinación metaficticia en The Driver’s Seat, de Muriel Spark
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      The Driver’s Seat, de Muriel Spark, es un experimento radical de metaficción que plantea las inexorables conexiones entre lo contingente y una trama predeterminada, tan comunes en muchas novelas de Spark. Siguiendo la percepción de Marina MacKay de que la narrativa experimental de Spark opera en un espacio conceptual donde las preocupaciones abstractas de la teología católica se solapan con los desarrollos metaficticios y fabulistas del posmodernismo, este ensayo plantea cómo la noción de predestinación resuena en The Driver’s Seat, no sólo como retazo de la educación presbiteriana de Spark, sino también como una revisión posmoderna de la tragedia clásica en clave de metaficción. La preferencia de Spark por tramas predeterminadas se hace eco del amplio debate filosófico y teológico multisecular acerca del libre albedrío y la predestinación, particularmente intenso en los tiempos de la Reforma Protestante, si bien el concepto de predestinación también es un ingrediente necesario de la tragedia clásica. En The Driver’s Seat, Spark recurre deliberadamente a ciertas convenciones de la tragedia aristotélica, aunque las aborda mediante la subversión experimental que en último término recurre a la comedia y al ridículo, sin duda las armas de Spark para la única forma posible de arte. Mantenemos que las implicaciones metaficticias de las prolepsis de The Driver’s Seat socavan la certeza calvinista respecto a la salvación o condenación predestinadas. Al utilizar un narrador parcial que solo puede generar relatos limitados, Spark podría estar jugando con cierta apertura interpretativa, experimental y esencialmente posmoderna, en consonancia con la incertidumbre acerca de la salvación eterna de cada individuo comúnmente aceptada por el pensamiento católico.

    • English

      Muriel Spark’s The Driver’s Seat is a radical metafictional experiment, suggesting the inexorable connections between contingency and a predetermined plot which are so common to many Sparkian novels. Following Marina MacKay’s perception that Spark’s experimental narrative operates “in the conceptual space where the more abstract preoccupations of Roman Catholic theology overlap with the metafictional and fabulist concerns of postmodernism” (2008: 506), this essay will discuss how the notion of predestination reverberates in The Driver’s Seat, not only as a remnant of Spark’s Presbyterian education but also as a postmodern re-visitation of classical tragedy in a metafictional key. Spark’s preference for predetermined plots may echo a long philosophical and theological discussion spanning many centuries about free will and predestination, particularly intense in the times of the Protestant Reformation, but it also reflects the sense of predestination as a necessary ingredient of classical tragedy. In The Driver’s Seat Spark deliberately brought to the fore some conventions of Aristotelian tragedy, although she approached them through an experimental subversion ultimately resorting to comedy and ridicule, on Spark’s own admission her weapons for the only possible art form. Our contention is that the metafictional implications of The Driver’s Seat’s prolepses undermine a Calvinist-like certainty concerning predestined salvation or damnation. By using a partial narrator only capable of producing limited accounts, Spark may be playing with an experimental and essentially postmodern interpretive openness which is in tune with the ultimate uncertainty about each individual’s eternal salvation that is commonly accepted in Catholic thought.


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