This paper focuses on the study of the semantic and semiotic effects of biblical intertexts in two novels by the Uruguayan writer Armonía Somers: La mujer desnuda (1950) and Un retrato para Dickens (1969) based upon the approaches of aesthetic semiotics. In Semiotics of Literary Communication, Lubomir Doležel writes: "Each constituent element of the work of art is the vehicle of a certain partial meaning; the sum of these partial meanings, arranged in higher and higher units, gives rise to the work as a complete semantic complex." (Mukařovský, 1939/40, 1:22, quoted by Lubomir Doležel , 2002). Starting from this assumption, we will try to demonstrate that the presence of the Book of Tobias, in A Portrait for Dickens, and the biblical references to Genesis in The Naked Woman, go beyond the mere intertextual presence in the two works and configure them at a semantic, semiotic, and stylistic levels. Therefore, the central focus of the research will be directed towards explaining the structure of the novels from the resignification or semantization of the biblical texts in them and viceversa.
El presente trabajo se centra en el estudio de los efectos semánticos y semióticos de los intertextos bíblicos en dos novelas de la escritora uruguaya Armonía Somers: La mujer desnuda (1950) y Un retrato para Dickens (1969) a partir de los planteamientos de la semiótica estética. En Semiótica de la comunicación literaria, Lubomir Doležel escribe: “Cada elemento constituyente de la obra de arte es vehículo de un cierto significado parcial; la suma total de estos significados parciales, ordenados en unidades más y más altas, da lugar a la obra como un complejo semántico completo”. (Mukařovský, 1939/40, 1:22, citado por Lubomir Doležel , 2002). Partiendo de este supuesto, se intentará demostrar que la presencia del Libro de Tobías, en Un retrato para Dickens y las referencias bíblicas del Génesis en La mujer desnuda, desbordan la mera presencia intertextual en las dos obras y las configuran a nivel semántico, semiótico y estilístico. Por consiguiente, el foco central de la investigación se encaminará hacia explicar la estructura de las novelas a partir de la resignificación o semantización de los textos bíblicos en ellas y viceversa.
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