En este ensayo usaremos reproducciones técnicas de algunos manuscritos de Immanuel Kant. La cuestión principal es: ¿En qué fases del trabajo, siguiendo los así llamados Reinschriften y Druckvorlagen, podemos asumir que ha habido una contribución del autor. (2) Las explicaciones de otros investigadores (Arich Adickes, Gerhard Lehmann, Rudolf Malter) parecen insuficientes ante esta pregunta. (3) Los indicios y discusiones sobre un grupo de manuscritos recogidos bajo el nombre de Opus postum no se tendrán en cuenta: Vittorio Mathieu (1989, especialmente p.57-85) y Jacqueline Karl (2007).
Technical reproductions of some handwritings of Immanuel Kant are used as fundament in this essay. There is a leading question: What kind of stations have to be supponed to understand the so called ›Reinschriften‹ (clean writings) and ›Druckvorlagen‹ (i. e. the manuscript to be used by the typesetter) as ›latest hand‹ of the author? (2) Explanation of other researchers (Arich Adickes, Gerhard Lehmann, Rudolf Malter) seem to be insufficient in this question. (3) Not taken into account are similar hints and discussions about a group of manuscripts, which is called ›Opus postumum‹: Vittorio Mathieu (1989, especially p. 57-85) and Jacqueline Karl (2007).
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados