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Resumen de The Cosmic Symbolism of the Church and the Mystical Liturgy of the Logos in Inauguration Anthems of Hagia Sophia and the Mystagogia of Maximus the Confessor

Irina Dmitrievna Kolbutova

  • español

    Este artículo es un esfuerzo en la búsqueda de las huellas de la concepción judía del tabernáculo celestial, cosmológico y místico, en el simbolismo arquitectónico de la iglesia cristiana representada en el siríaco sugitha y el kontakion griego dedicado a las iglesias de Hagia Sophia en Edesa y Constantinopla. Estos textos se caracterizan por la presencia de una idea de la “cámara nupcial” y por la comprensión de las concepciones místicas de una “arquitectura animada”. Esto lleva a la fusión de los límites entre la arquitectura de la iglesia y el alma, interpretada como una “pequeña iglesia”. Esta idea será más tarde desarrollada en detalle por Máximo el Confesor en su Mystagogia. En la parte final de este artículo se toma en consideración esta obra de San Máximo, donde se puede encontrar la continuación de las concepciones místicas y teológicas judeocristianas, que en los escritos de este autor se entrelazaban con las neoplatónicas y pitagóricas. Por el simbolismo numerológico inherente a estas teorías, Máximo el Confesor, probablemente, incorporó su concepción del alma que representa a la iglesia en el simbolismo cosmológico general.

  • English

    This article is devoted to the search of the traces of the Jewish conception of the cosmological and mystical celestial tabernacle and the temple in the architectural symbolism of the Christian church represented in the Syriac sugitha and the Greek kontakion dedicated to the churches of Hagia Sophia in Edessa and Constantinople. These texts are characterised by the presence of an idea of the “bridal chamber” and by the re-comprehension of the mystical conceptions of an “animate architecture”, which leads to the the merging the boundaries between the architecture of the church and the soul, interpreted as a “little church,” which will be later developed in detail by Maximus the Confessor in his Mystagogia. Therefore, in the concluding part this work of St. Maximus is taken into consideration, where one can find the continuation of the Jewish-Christian mystical and theological conceptions, which in the writings of this author were interlaced with the Neo-Platonic and Neo-Pythagorean theories. By the numerological symbolism inherent in these theories Maximus the Confessor, probably, incorporated his conception of the soul representing the church into the general cosmological symbolism.


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