Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Sistema de juegos psicomotrices para escolares débiles visuales

  • Autores: Isabel Verónica Clavijo Robinsón
  • Localización: Ciencia y Deporte, ISSN-e 2223-1773, Vol. 6, Nº. 2, 2021 (Ejemplar dedicado a: may - august), págs. 62-74
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Psychomotor games system for visual weak schools
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El objetivo de la investigación es la elaboración de un sistema de juegos para el desarrollo de la psicomotricidad de niños débiles visual que revele las particularidades esenciales del proceso. Entre los antecedentes fundamentales del tema aparecen Gladis Bécquer (2002); López, R. (2012); Hernández, R. (2015); quienes han ofrecido fundamentos epistemológicos en las dimensiones motriz, cognitiva y afectiva de los escolares; sin embargo sus aportaciones no se dirigen a los niños baja visión. Para la investigación se emplearon métodos como el: análisis – síntesis, sistémico estructural funcional y técnicas estadísticas – matemáticas. La propuesta contribuye desde la base de los gustos y preferencias de los niños y la estructuración de etapas, orientar y desarrollar acciones psicomotrices para favorecer su calidad de vida e inserción social.

    • English

      The objective of this article is to measure the lifestyle in adult students of a public school institution in Bogotá Colombia. The methodology is quantitative in nature and descriptive in scope. The results obtained were acceptable according to the arithmetic mean in most of the items; however, in the variables such as health responsibility, stress management, material help and affective support, they showed low results. It is concluded that the physical education class is essential to maintain a healthy lifestyle since it generates th The objective of the research is the development of a game system for the development of the psychomotor skills of visually impaired children that reveals the essential particularities of the process. Among the fundamental antecedents of the subject are Gladis Bécquer (2002); López, R. (2012); Hernández, R. (2015); who have offered epistemological foundations in the motor, cognitive and affective dimensions of schoolchildren; however, their contributions are not directed at children with low vision. For the investigation, methods such as: synthesis analysis, functional structural systemic analysis and mathematical statistical techniques were used. The proposal contributes from the base of the tastes and preferences of the children and the structuring of stages, orienting and developing psychomotor actions to favor their quality of life and social insertion.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno