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Ecojustice poetry in "The BreakBeat Poets" anthologies

    1. [1] University of Vienna

      University of Vienna

      Innere Stadt, Austria

  • Localización: Ecozon@ [Ecozona]: European Journal of Literature, Culture and Environment, ISSN-e 2171-9594, Vol. 13, N. 1, 2022 (Ejemplar dedicado a: Hip hop ecologies), págs. 89-105
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Las formas de pensamiento ecológicas y una conciencia de la (in)justicia medioambiental son cada vez más notables en la ética y la estética del hip hop. Un campo en el que el interés creciente de la cultura por la ecología como práctica y metáfora es especialmente visible es el del giro de la poesía de hip hop hacia la ecojusticia, o una preocupación interseccional por la justicia social y medioambiental, la liberación, la diversidad y la sostenibilidad. Este artículo analiza obras seleccionadas de los dos primeros volúmenes antológicos publicados por Haymarket Books como parte de su serie "BreakBeat Poets", centrándose en tres poemas orientados hacia la ecojusticia que abordan los derechos de los animales, la gentrificación, y los desastres (no) naturales. Sus autoras—todas mujeres negras—se inspiran en la historia y cultura afroamericanas para iluminar los enlaces entre las dimensiones ideológicas, políticas y económicas, de algunas de las crisis humanitarias y medioambientales más urgentes de nuestros días. “Ode to a Killer Whale” de Samantha Thornhill toma la forma de un monólogo poético del personaje ficticio Kunta Kinte, revelando similitudes entre la subyugación humana y la animal e inscribiendo la liberación animal en la tradición revolucionaria negra. “Parcel Map for the County Assessor” de Candace G. Wiley recuerda y recrea una cultura del lugar que permeaba la infancia en el campo de la autora para presentar el coste más-que-humano de la gentrificación rural. Finalmente, “Global Warming Blues” de Mariahadessa Ekere Tallie yuxtapone las dimensiones personal y elemental del cambio climático en un remix blues que reivindica la ecojusticia para los que se ven privados de derechos.

    • English

      Ecological modes of thinking and an awareness of environmental (in)justice are becoming increasingly pronounced in the ethics and aesthetics of hip hop. One area in which the culture’s growing interest in ecology as practice and metaphor is particularly visible is hip hop poetry’s turn to ecojustice, or an intersectional concern with social and environmental justice, liberation, diversity, and sustainability. This article examines selected works from the first two volumes of anthologies published by Haymarket Books as part of their "BreakBeat Poets" series, focusing on three ecojustice-oriented poems that address animal rights, gentrification, and (un)natural disasters. Their authors—all Black women—draw from African American history and culture to illuminate the intertwined ideological, political, and economic dimensions of some of the most pressing humanitarian and environmental crises of today. Samantha Thornhill’s “Ode to a Killer Whale” takes the form of a poetic monologue by the fictional character of Kunta Kinte, revealing similarities between human and animal subjugation and inscribing animal liberation in the Black revolutionary tradition. Candace G. Wiley’s “Parcel Map for the County Assessor” re-members and re-creates a culture of place that permeated the speaker’s countryside childhood to present the larger-than-human cost of rural gentrification. Finally, Mariahadessa Ekere Tallie’s “Global Warming Blues” juxtaposes the personal and the elemental dimensions of climate change in a blues remix that advocates for ecojustice for the disenfranchised.


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