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Emotional dysregulation in adults from 10 world societies: an epidemiological latent class analysis of the adult-self-report

    1. [1] Bryn Mawr College

      Bryn Mawr College

      Township of Lower Merion, Estados Unidos

    2. [2] University of Vermont

      University of Vermont

      City of Burlington, Estados Unidos

    3. [3] Ghent University

      Ghent University

      Arrondissement Gent, Bélgica

    4. [4] Kyoto University

      Kyoto University

      Kamigyō-ku, Japón

    5. [5] Yonsei University

      Yonsei University

      Corea del Sur

    6. [6] Universidade de São Paulo

      Universidade de São Paulo

      Brasil

    7. [7] Klaipėda University

      Klaipėda University

      Lituania

    8. [8] University of Tirana

      University of Tirana

      Albania

    9. [9] Scientific Institute, IRCCS E. Medea, Developmental Psychopathology Unit, Italy
    10. [10] Prague Psychiatric Centre, Laboratory of Social Psychiatry, Czech Republic
    11. [11] Africa Mental Health Foundation, Nairobi, Kenya
  • Localización: International journal of clinical and health psychology, ISSN 1697-2600, Vol. 22, Nº. 2, 2022, págs. 4-10
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Desregulación emocional en adultos de diez sociedades del mundo: un estudio epidemiológico mediante análisis de clases latentes del Adult Self-Report
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Contexto/Objetivo La desregulación emocional (DE) es un ámbito dimensional en Psicología, previamente operacionalizado por los instrumentos del Sistema de Evaluación Basado Empíricamente de Achenbach (ASEBA, por sus siglas en inglés) para niños y adolescentes; sin embargo, aún se desconocen sus características interculturales y su enfoque ascendente en su aplicación a la población adulta.

      Método Examinamos las puntuaciones obtenidas en el Autoinforme de Adultos (ASR, por sus siglas en inglés) por 9.238 personas de 18 a 59 años de edad pertenecientes a 10 sociedades que diferían en cuanto a sus características sociales, económicas, geográficas y de otro tipo. Se realizó un Análisis de Clases Latentes con los datos de cada sociedad.

      Resultados En cada sociedad se identificó una clase desregulada (DES), que se caracterizaba por puntuaciones elevadas en la mayoría de los síndromes ASR. La prevalencia media de DES fue del 9,2% (6,1-12,7%). Los mejores modelos oscilaron entre tres y cinco clases latentes en las diferentes sociedades.

      Conclusiones Aunque el número de clases identificadas y la prevalencia de DE variaron entre las diversas sociedades, se encontró una clase DES en cada sociedad, lo que sugiere la necesidad de adoptar una visión dimensional de la psicopatología y una perspectiva intercultural también en las poblaciones adultas.

    • English

      Background/Objective Emotional dysregulation (ED) is a dimensional psychological domain, previously operationalized by instruments of the Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA) for children and adolescents; however, its cross-cultural and bottom-up characteristics among adult populations are still unknown.

      Method We examined scores obtained on the Adult Self-Report (ASR) by 9,238 18- to 59-year-olds from 10 societies that differed in social, economic, geographic, and other characteristics. A Latent Class Analysis was performed on the data from each society.

      Results In each society, a dysregulated class (DYS) was identified, which was characterized by elevated scores on most ASR syndromes. The mean prevalence of DYS was 9.2% (6.1-12.7%). The best models ranged from three to five latent classes in the different societies.

      Conclusions Although the number of identified classes and the prevalence of ED varied across societies, a DYS class was found in each society, suggesting the need to adopt a dimensional view of psychopathology and a cross cultural perspective also in adult populations.


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