Sevilla, España
Granada, España
El objetivo de la investigación fue conocer las variables de recepción que predecían su eficacia, en diferentes niveles de juego (U-21, absoluto) en voleibol masculino. La muestra del estudio estuvo compuesta 3442 acciones de recepción, de las cuales 1894 corresponden a categoría U-21 (U-21 Men´s World Championship) y 1548 a categoría absoluta (Absolute Men´s World Championship). Las variables del estudio fueron: función del receptor, desplazamiento previo del receptor, tipo de recepción, posición del receptor, técnica de recepción, zona de recepción, eficacia de recepción. El análisis de regresión logística multinomial mostró que, el desplazamiento previo del receptor y la técnica de recepción fueron predictoras en ambas categorías, U-21 y absoluta; el tipo de recepción y zona de recepción fueron predictoras únicamente en U-21; la posición del receptor fue predictora únicamente en absoluta. Dicha información puede ayudar al proceso de entrenamiento favoreciendo el diseño de tareas concretas para cada nivel de juego.
The aim of the study was to understand which variables of the reception action predict reception efficacy in two different competition categories (U-21, absolute) in male volleyball. The study sample comprised 3,442 serve-reception actions: 1,894 performed by players in U-21 category (U-21 Men ́s World Championship) and 1,548 performed by players in senior category (senior Men’s World Championship). The variables considered as predictors were: receiver player, previous displacement of the receiver, type of reception, receiver position, reception technique reception zone. Logistic regression analysis showed that previous displacement of the receiver and reception technique were predictors of reception efficacy in both categories, U-21 and senior. Type of reception and reception zone were predictors of efficacy in the U-21 category, but not the senior category. Receiver position was predictive of efficacy uniquely for the senior. These may benefit the training process by favouring the design of specific tasks for each level of play.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados