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Resumen de In Our image", after "Our likeness": on gods, idols and symbolic representation in dwelling areas in southern Portugal (4th -3rd millennia BCE)

Marco António Andrade, Catarina Costeira, Rui Mataloto

  • español

    Las representaciones simbólicas y las manifestaciones relacionadas con lo sagrado están especialmente representadas en contextos funerarios, en el Sur de Portugal, a partir de finales del 42 milenio a.C., destacando las características places de esquisto grabadas y los artefactos votivos de piedra caliza. La consolidación de las comunidades productoras entre el final del y el inicio del 32 milenio a.C. va acompañada de una mayor visibilidad de las representaciones o manifestaciones simbólicas llamadas «sagradas», tanto en contextos funerarios, donde asumen una gran expresividad estética y numérica, como en contextos habitacionales. Este trabajo, centrado exclusivamente en el sur de Portugal, busca una aproximación genérica a la presencia de estos artefactos en los sitios habitacionales, debatiendo los posibles significados de su presencia -desde posibles contextos de producción hasta la eventual existencia de contextos mortuorios en áreas habitacionales, o de otras prácticas culturales no necesariamente relacionadas con la Muerte (como la probable existencia de «altares domésticos»).

  • English

    Symbolic representations and the Sacred-related manifestations are especially represented in funerary contexts, in Southern Portugal, from the late 4th millennium BCE onwards -highlighting, in this regional area, the characteristic engraved schist plaques and the limestone votive artifacts. The consolidation of productive communities between the end of the 4th and the beginning of the 3rd millennium BCE is accompanied by a greater visibility of the so-called «Sacred» representations or symbolic manifestations, both in funerary contexts, where they assume a great aesthetic and numerical expressiveness, and in dwelling contexts. This paper, with an exclusive focus in Southern Portugal, seeks a generic approach to the presence of these artefacts in dwelling sites, debating the possible meanings of their presence -from potential production contexts to the eventual existence of mortuary contexts in dwelling areas, or other cultural practices not necessarily related to the Death (such as the probable existence of «domestic altars»).


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