Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Tipología de violencia de género para el sistema universitario argentino

    1. [1] Universidad de Buenos Aires

      Universidad de Buenos Aires

      Argentina

    2. [2] Universidad Nacional de San Martín

      Universidad Nacional de San Martín

      Tarapoto, Perú

    3. [3] Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad Nacional de San Martín, Argentina
  • Localización: Millcayac: Revista Digital de Ciencias Sociales, ISSN-e 2362-616X, Vol. 9, Nº. 16, 2022 (Ejemplar dedicado a: Millcayac Revista Digital de Ciencias Sociales (marzo-agosto)), págs. 152-172
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Typology of gender violence for the Argentine university system
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La violencia de género y la discriminación son fenómenos sociales que se encuentran en constante cambio y se reconfiguran de acuerdo con el contexto sociohistórico. En Argentina, la Ley 26.485 definió tipos y modalidades de la violencia contra las mujeres, lo que otorgó un marco fundamental para el abordaje del tema. Sin embargo, dicha conceptualización resulta insuficiente para la comprensión y el abordaje de algunas especificidades de la problemática en el ámbito universitario.

      En este artículo mostramos las modalidades de violencia de género que prevalecen en el ámbito universitario y proponemos una innovadora forma de categorización específica para estos ámbitos.

    • English

      Gender violence and discrimination are both social phenomena that are in constant change. Violent practices reconfigure themselves according to the socio-historical context of the relation between genders. In Argentina, Law 26.485 defined types and modalities of violence against women starting from the prevalence of certain social relationships, which provided a fundamental framework for the approach of the subject. Nonetheless, with the passage of time, certain insufficiency begins to be glimpsed of said conceptualization of the law for understanding and addressing some specificities of the problem.

      The process of the reform of the higher education in recent years motivated a large amount of reflection and research dedicated to registering the complexity and specificity of the discrimination and gender violence in universities. In the following article, based on the analysis of three data sources[1], we show the modalities that prevail in the university educational sphere from an innovative form of categorization.

        [1] The utilized sources were: a survey made to students of the National University of San Martín (UNSAM) during 2016 and 2017 by the Directorate of Gender and Sexual diversity of the same institution; a survey applied to the university system as a whole by the Interuniversitary Network for Gender Equality and Against the Violences (RUGE) and the records of the UNSAM Department of Sexualities and attention of the Violences.

       


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno