Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de L'entrevista: Valentín Roma, llegir i escriure l’obra d’art

Josep M. Muñoz i Lloret

  • Valentín Roma (Ripollet, 1970) és escriptor, historiador de l’art i comissari d’exposicions. Va estudiar a la Universitat Autònoma de Barcelona. Doctor en Filosofia por la Universitat de Southampton, ha comissariat nombroses exposicions. Va ser conservador en cap del MACBA, d’on va protagonitzar una sonada sortida el 2015, amb Paul B. Preciado, arran de la censura patida per l’exposició «La bèstia i el sobirà». Des del 2016, és el director de La Virreina Centre de la Imatge, on ha desplegat un programa ambiciós amb artistes poc exposats a Barcelona o revisitats al cap dels anys. Escriptor d’escriptura diària, als quaranta anys va començar a publicar: és autor d'un parell d'assaigs i de la trilogia de novel·les integrada per El enfermero de Lenin, Retrato del futbolista adolescente i El capitalista simbólico.

    «La casa sempre estava plena de gent parlant! I amb la televisió posada, sempre. La paraula era omnipresent. A més, a casa mai no et feien fora... bé, tampoc no hi havia gaire espai on enviar-te. Però podien estar parlant dels temes més crus, més bèsties, que tu eres allí davant.» «Jo he viscut en un món on la violència, el riure i la bellesa es donaven, les tres coses, alhora. La inclinació que les coses fossin belles, boniques. I justes: la bellesa en el sentit clàssic, que implicava qüestions formals però també qüestions ètiques.» «Segurament, al llarg de la meva vida laboral, només hauré tingut un sou fix durant dos anys. Fins als 43 anys vivia de fer classes, escriure textos i articles, comissariar exposicions, fer un seminari o unes conferències... una mica com tothom en aquest món de l’art.» «Tenir l’exposició “La bèstia i el sobirà” oberta no creava una situació tensa, ni tan sols per al MACBA. El que va crear una autèntica tensió que ha durat cinc anys va ser tancar l’exposició. I això ho sap tothom.» «Els meus llibres no tenen res a veure amb els que escriuen Kiko Amat o Javier Pérez Andújar. Però tots ells dibuixen una constel·lació de situacions que acaben component un mapa, un paisatge distint.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus