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Resumen de Rebound Effect, Fast Adaptation to Social Change or Cultural Continuity among Two Generations of Hungarians

Marta Fülöp, Krisztián Ivaskevics, Bálazs András Varga, Nóra Sebestyén

  • español

    El objetivo del presente trabajo fue encontrar qué tipo de valores, auto-conceptuación y creencias de la persona caracterizan dos generaciones de Húngaros, casi tres décadas después de los cambios socio-políticos del socialismo al mercado económico capitalista. Los participantes fueron estudiantes universitarios (N=239) y adultos (N=122). La orientación hacia los valores fue evaluada utilizando el Cuestionario de Valores (PVQ, Portrait Value Questionnaire; Schwartz et al., 2001), las creencias sobre la persona fueron evaluados a través de la Escala de Contextualismo/Lay (Owe et al., 2013), las auto-definiciones fueron evaluadas utilizando los 23 reactivos de la escala de auto-definición de Gudykunst et al. (1996) para el caso de los estudiantes, y para los adultos se utilizó la versión modificada del instrumento de auto-definición (Owe et al., 2013). Los resultados indican que en la Hungría post-socialista, los valores individualistas y un auto-concepto independiente caracterizan fuertemente a ambos grupos, aunque la generación más joven muestra mayor tendencia hacia el individualismo.

  • English

    The aim of the present research was to reveal what kind of values, self-conceptualisation and beliefs of personhood characterize two generations of Hungarians, almost three decades after the socio-political changes from socialism to capitalist market economy. Participants were high school students (N = 239) and adults (N = 122). Value-orientation was measured using the Portrait Value Questionnaire (PVQ, Schwartz et al, 2001), beliefs of personhood were measured by the Lay Contextualism Scale (Owe et al., 2013). Self-construals were measured in case of the high school students by using 23 items from Gudykunst et al. (1996) self-construal scale and in case of the adults a modified version of it (Owe et al., 2013).  Results indicate that in the post-socialist Hungary, individualistic values and independent self-concept strongly characterize both the high school students and the adults, but the younger generation displays higher tendency towards individualism.


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