El artículo analiza las estrategias culturales llevadas a cabo por las elites de Quito para resolver conflictos políticos con las autoridades imperiales durante el siglo XVII. Tras la rebelión de las Alcabalas (1594), fueron duramente castigadas con la prohibición de elegir alcaldes en el Cabildo. Para hacer frente a esta grave sanción, la celebración por la canonización de Raymundo de Peñafort, la celebración de las exequias de Margarita de Austria y la promoción de la quiteña Mariana de Jesús al santoral católico, permitieron desplegar una serie de recursos persuasivos propios del barroco para expiar sus culpas y reivindicar sus privilegios.
The article analyzes the cultural strategies carried out by the Quito elites to resolve political conflicts with the imperial authorities during the 17th century. After the rebellion of the Alcabalas (1594), they were severely punished with the prohibition of electing mayors in the Cabildo. To face this serious sanction, the celebration for the canonization of Raymundo de Peñafort, the celebration of the funeral of Marguerite of Austria and the promotion of Mariana de Jesus from Quito to the Catholic saints, allowed to display a series of persuasive resources typical of the Baroque to atone for their faults and claim their privileges.
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