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Resumen de Stakeholder theory and the sustainable recovery of the tourism sector

Maria Elena Silva-Santisteban Mondoñedo

  • español

    La teoría de las partes interesadas se ha aplicado en las disciplinas tradicionales de la empresa, así como en la investigación del turismo. Este artículo presenta una revisión de esta teoría, haciendo hincapié en la teoría instrumental. A continuación, presenta la aplicación de la teoría al sector de la investigación turística. Continúa con una descripción de la situación actual de la industria turística y expone el valor de la aplicación de la teoría en la recuperación del sector turístico. Se afirma que los principios de la teoría instrumental son capaces de crear una ventaja competitiva y bienestar social. Para lograrlo, es necesario desarrollar stakeholder work y llevar a cabo stakeholder engagement. Se argumenta que esta teoría puede ser muy útil para la recuperación sostenible del sector turístico tras la pandemia.

  • English

    Stakeholder theory has been applied in the traditional disciplines of business such as strategic management and business ethics, however, the application of stakeholder theory in the tourism sector has been scarce. This article presents an explanation of descriptive, normative and instrumental stakeholder theory, putting emphasis on this last one. Then, it presents the application of stakeholder theory to the tourism sector. It is affirmed that the principles of instrumental stakeholder theory are capable of creating competitive advantage, as well as, social welfare. In order to attain both, stakeholder work needs to be performed and stakeholder engagement needs to be undertaken. It is believed that the principles of instrumental stakeholder theory might be very helpful for the recovery of the sector after the COVID-19 pandemic.


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