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Servicios y Formación de los Técnicos Superiores en Audiología Protésica en España: Una Comparación con el Modelo de Audiólogo General

    1. [1] Midwestern University

      Midwestern University

      Township of Downers Grove, Estados Unidos

    2. [2] Callier Center for Communication Disorders (University of Texas at Dallas)
  • Localización: AUDITIO: Spanish Journal of Audiology, ISSN-e 1577-3108, Vol. 5, Nº. 3, 2021, págs. 11-20
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Educational Training and Services provided by the hearing-aid specialists in Spain: A comparison with the General Audiologist Model
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La titulación de Técnico Superior en Audiología Protésica (TSAP) nació en España en el año 2001. Desde entonces, han surgido títulos propios de posgrado en audiología. Sin embargo, no existe aún en España el grado universitario de audiología general. El objetivo de este estudio fue examinar los lugares de trabajo, los servicios ofrecidos y la percepción de la formación de los TSAP con y sin formación universitaria y si éstos ejercían labores propias del audiólogo general propuesto por la Federación Europea de Sociedades Audiológicas (EFAS). Un cuestionario en línea fue completado por 255 TSAP. Se utilizaron análisis de varianza para comparar las respuestas entre TSAP sin formación complementaria, TSAP con grado de una disciplina afín a la audiología, TSAP con posgrado en audiología, y TSAP con ambos complementos. Independientemente de su nivel educativo, la mayoría de los TSAP indicaron desempeñar su labor profesional en centros auditivos adaptando audífonos a pacientes adultos, para lo cual percibieron estar suficientemente formados. Los TSAP con mayor nivel educativo indicaron trabajar en centros más especializados, así como atender a pacientes pediátricos con más frecuencia, y percibieron que su formación en implantes cocleares era mejor que los TSAP. En general, los TSAP no reciben formación ni ofrecen servicios en áreas que están dentro de las competencias del audiólogo general, tales como la programación de implantes cocleares o el diagnóstico de problemas vestibulares. Los estudios futuros deberán enfocarse en conocer la formación que reciben los profesionales que ofrecen este tipo de servicios audiológicos en España.

    • English

      The vocational training certificate in Hearing-Aid Specialist (HAS) was created in Spain in 2001. During this time, university programs in audiology have emerged in the form of university-specific postgraduate degrees. However, the undergraduate program in general audiology does not exist in Spain yet. The objective of this study was to examine the workplaces, services offered and the self-perceived quality of training of HAS with and without a additional university studies and to explore whether any of these professional profiles conduct activities of the "general audiologist" role that was proposed by the European Federation of Audiological Societies (EFAS). An online questionnaire was completed by 255 HAS. Analysis of variance was used to compare responses between HAS, HAS with an undergraduate degree in audiology-related discipline, HAS postgraduate qualifications in audiology, and HAS with both additional qualifications. Regardless of their level of education, most HAS indicated that they work in hearing aid centers fitting hearing aids to adult patients, for which they perceived themselves as sufficiently trained. The most educated HAS indicated working in specialized centers and providing services to pediatric patients more often. Highly educated HAS also reported a better self-perceived training on cochlear implants than HAS. In general, HAS do not receive training or offer services in areas within the competencies of the general audiologist according to the model proposed by EFAS, such as cochlear implant programming or diagnosis of vestibular disorders. Future studies focus on exploring the training received by professionals who offer this type of audiological services in Spain.


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