Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Travelling Wives and Unprotected Women: Representing the Female Traveller in Tom Taylor’s mid-Victorian Comedies (1860)

Victoria Puchal Terol

  • español

    Durante la segunda mitad del siglo XIX, Inglaterra alardeaba de una prosperidad económica y social, reflejada en la promoción de los medios detransporte y del turismo. Sin embargo, movimientos sociales como la Woman Question o los altercados en las colonias hacían cuestionar la estabilidad del Imperio. En Londres, numerosas representaciones teatrales y otras formas de entretenimiento visual reproducían unas colonias en las que la mujer, a menudo, se veía restringida a ciertos estereotipos de viajera. De esta manera, existe una categorización clara de la mujer viajera: por una parte, la esposa que acompaña a su marido y, por otra, la no domesticada o salvaje (Ferrús 19). En este artículo abordamos la situación y representación de la mujer Victoriana viajera en el teatro Londinense y analizamos dos comedias escritas por el dramaturgo inglés Tom Taylor (1817-1880): The Overland Route (Haymarket 23 Febrero 1860) y Up at the Hills (St. James’s Theatre 22 Octubre 1860). Estas obras, ambientadas en la India colonial, nos permiten ahondaren cuestiones de género y su relación con el viaje durante la época victoriana.

  • English

    Throughout the second half of the nineteenth century, Britain would boast of an economic and social prosperity, improving both national and international transport and tourism. However, certain social issues such as the Woman Question, or the altercations in the colonies raised questions about the Empire’s stability. In London, galleries, museums, and theatrical stages, would reproduce images of the colonies to satisfy the people’s appetite for the foreign. In these, mobile women were usually reduced to stereotypical characters. Thus, we can find a clear categorization of the female traveller: on the one hand, the faithful wife who accompanies her husband, and, on the other, the wild, undomesticated female (Ferrús 19). This article scrutinises women’s position and representation as travellers during the Victorian period. With this purpose in mind, we analyse two comedies written by English playwright Tom Taylor (1817-1880) for London’s stages: The Overland Route (Haymarket 23 February 1860) and Up at the Hills (St. James’s Theatre 22 October 1860). The plays’ setting (colonial India) offers us the opportunity to further discuss gender ideology and its relationship with travel during the mid-Victorian period.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus