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Resumen de A view on teaching/learning science in the big data era: NGS-NGS-NGS-the next generation sequencing-in the next generation science-for the next generation society

Martha Helena Ramírez Bahena, Alvaro Peix, Eulogio J. Bedmar

  • English

    Teaching science in the 21st century, from a preschool stage, through compulsory education to advanced and specialized studies, must be a carefully planned task. Science Education is one of the major concerns of developed countries, the success of a nation depends on knowing how to take advantage of its own human capital, of harnessing the creativity, dynamism and vision of new generations, it all depends on how to educate students, especially in science, technology, engineering and mathematics (STEM). The new technologies implemented in the last decade in the different branches of science, such as new generation sequencing technolo - gies or NGS, have revolutionized the advancement of knowledge, and with new information technologies this knowledge has been made available to all just one click away. So, if knowl- edge is available to everyone, what role do educators have in a science class? In this article we reflect on the teaching and learning of science in the big data era, the impact that the imple- mentation of new sequencing technologies in science have had, and how science education is changing, including modern initiatives seeking to change the teaching schemes of science such as the Next Generation Science Standards (NGSS). Learning science is not the accumulation of knowledge by our students, it is learning to understand the world around them and develop critical thinking, a fundamental tool in the skills of future citizens of the 21st century

  • English

    La enseñanza de las ciencias experimentales en el siglo XXI, desde la etapa preescolar, pasando por la educación obligatoria hasta los estudios avanzados y especializados, debe ser una tarea cuidadosamente planificada. La educación en ciencias es una de las principales preocupaciones de los países desarrollados, el éxito de una nación depende de saber cómo aprovechar su propio capital humano, de aprovechar la creatividad, el dinamismo y la visión de las nuevas generaciones, todo depende de cómo educar a los estudiantes , especialmente en ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM). Las nuevas tecnologías imple- mentadas en la última década en las diferentes ramas de la ciencia, como por ejemplo las tecnologías de secuenciación masiva (NGS), han revolucionado el avance del conocimiento, y con las nuevas tecnologías de la información este conocimiento se ha puesto a disposición de toda la sociedad a un solo clic de distancia. Entonces, si el conocimiento está disponi- ble para todos, ¿qué papel tienen los educadores en una clase de ciencias? En este artículo reflexionamos sobre la enseñanza y el aprendizaje de la ciencia en la era del ‘big data’, el impacto que ha tenido la implementación de nuevas tecnologías de secuenciación en la cien- cia y cómo está cambiando la didáctica de las ciencias, incluyendo iniciativas modernas que buscan cambiar los esquemas de enseñanza de la ciencia tales como los ‘Next Generation Science Standards (NGSS)’. Aprender ciencia no es la acumulación de conocimiento por parte de nuestros estudiantes, es aprender a entender el mundo que los rodea y desarrollar el pensamiento crítico, una herramienta fundamental en las habilidades de los futuros ciu- dadanos del siglo XXI.


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