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La enseñanza de la lengua asturiana según Conceyu Bable.: Democracia, autonomía, identidad y normalización lingüística en la Asturias de la Transición (1974-1983)

    1. [1] Universidad de Oviedo

      Universidad de Oviedo

      Oviedo, España

  • Localización: Historia y Memoria de la Educación, ISSN-e 2444-0043, Nº. 15, 2022 (Ejemplar dedicado a: Educación y salud: intersecciones, desencuentros y sinergias en la segunda mitad del siglo XX), págs. 479-545
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The teaching of the Asturian language according to Conceyu Bable: Democracy, autonomy, identity, and linguistic normalization in the Asturias of Transition (1974-1983)
    • L’enseñu de la llingua asturiana según Conceyu Bable: Democracia, autonomía, identidá y normalización llingüística na Asturies de la Transición (1974-1983)
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La aparición de Conceyu Bable en 1974, colectivo político-cultural de reivindicación lingüística, supone el inicio del movimiento moderno de recuperación de la lengua asturiana. El grupo rompe con el enfoque conservacionista desde el que se había abordado la promoción del asturiano hasta el momento para, reivindicándolo como código absoluto y unitario, promover su normalización social y política. Desde esta perspectiva, que entroncaba con las corrientes de demanda lingüística desarrolladas en el entorno próximo, la escolarización del idioma emergerá como objetivo prioritario del programa normalizador. Este artículo trata de desentrañar el marco conceptual que sustentó el discurso educativo de este movimiento, así como las ideas clave que para la inserción de la lengua asturiana en el sistema escolar fueron articuladas con ajuste al mismo. La demanda escolarizadora pivotará sobre razones de carácter político-cultural y de orden pedagógico. A caballo entre el tardofranquismo y la transición, la enseñanza del idioma será aireada por Conceyu Bable como una exigencia democrática, progresista y autonomista. De otro lado, analizando desde la sociolingüística la realidad asturiana como un escenario de conflicto idiomático, se advertirá la necesidad de extraer al idioma autóctono del estado de marginalidad y rechazo escolar al que este se había sometido, proponiendo la transformación de la escuela como espacio de sensibilidad y respeto hacia la lengua asturiana y de promoción voluntaria de su alfabetización y conocimiento desde una enseñanza de enfoque científico.

    • asturianu

      L’apaición de Conceyu Bable en 1974, coleutivu político-cultural de vindicación llingüística, supón l’entamu del movimientu modernu de recuperación de la llingua asturiana. El grupu france col enfoque conservacionista dende’l que s’abordara la promoción del asturianu hasta’l momentu pa, vindicándolu como códigu absolutu y xunitariu, promover la so normalización social y política. Dende esta perspeutiva, qu’empataba coles corrientes de demanda llingüística desenvueltes na contorna próxima, la escolarización del idioma aprucirá como oxetivu prioritariu del programa normalizador. Esti artículu trata de desentrellizar el marcu conceptual que sofitó’l discursu educativu d’esti movimientu, asina como les idees clave que pal inxerimientu de la llingua asturiana nel sistema escolar foron articulaes con axuste al mesmu. La demanda escolarizadora pivotará sobro razones de calter político-cultural y d’orde pedagóxicu. A caballu ente’l franquismu postreru y la Transición, la enseñanza del idioma diba ser airada por Conceyu Bable como una esixencia democrática, progresista y autonomiega. D’otru llau, analizando dende la sociollingüísitca la realidá asturiana como un escenariu de conflictu idiomáticu, alvertíase la necesidá d’estrayer l’idioma llariegu del estáu de marxinalidá y refugu escolar nel que taba somorguiáu, proponiendo la tresformación de la escuela como un espaciu de sensibilidá y respetu hacia la llingua asturiana y de promoción voluntaria de la so alfabetización y conocencia dende un enfoque científicu d’enseñanza.

    • English

      The appearance of Conceyu Bable in 1974, a political-cultural collective of linguistic vindication, marks the beginning of the modern movement for the recovery of the Asturian language. The group broke with the conserva-tionist approach from which the promotion of the Asturian language had been addressed until then, claiming the language as an absolute and unitary code and promoting its social and political normalization. From this per-spective the schooling of the language emerged as a priority objective of its normalization. This article tries to unravel the conceptual framework that supported the educational discourse of this movement, as well as the key ideas for the insertion of the Asturian language in the school system that had to adjust to it. School demand revolved around political-cultural as well as educational considerations. Straddling late Francoism and the Transi-tion, the teaching of the language was aired by Conceyu Bable as a demo-cratic, progressive, and autonomous demand. On the other hand, analyzing Asturian reality from the perspective of a sociolinguistic scenario of idio-matic conflict, led the group to recognize the need to extract the native lan-guage from its marginalized condition and the rejection in schools that it had historically faced. Conceyu Bable proposed the transformation of the school as a sensitive and respectful space for the expression of the Asturian language and as an instrument capable of transmitting its literacy and knowledge from a scientific approach


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