El proceso de implantación y asimilación del rito romano en la península ibérica, llevado a cabo de manera irregular y asincrónica, se prolonga en muchos lugares durante todo el siglo XII. El análisis y estudio de tres fuentes litúrgico-musicales de esta época procedentes del monasterio de San Millán de la Cogolla -el misal mixto E-Mh Cód 18 (s. XI ex.) y los antifonarios de la misa E-Mh Cód 51 (s. XII in.) y E-Mh Cód 45 (s. XII ex.)- y de la consueta E-Mh Cód 36 (c. 1437), nos permite conocer el proceso de estabilización y codificación del rito romano en esta institución, y especialmente el de las liturgias estacionales, como la del domingo de ramos, que, por su complejo sistema cultual, desarrollado en diversos espacios, requiere un reglamento especial.
The process of implantation and assimilation of the Roman rite in the Iberian Peninsula, carried out in an irregular and asynchronous manner, continued in many places throughout the 12th century. The análisis and study of three litur-gical-musical sources from this period from the monastery of San Millán de la Cogolla – the mixed missal E-Mh Cód 18 (11th century ex.) and the antophonar-ies of the mass E-Mh Cód 51 (12th century in.) and E-Mh Cód 45 /12th century ex.) – and the consueta E-Mh Cód 36 (c. 1437), allows us to know the process of stabilization and codification of the Roman rite in this institution, and especially that of seasonal liturgies, such as Palm Sunday, which, due to its complex cultic system, developed in various spaces, requires special regulations.
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