Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Modeling and analysis of a prestressed girder bridge prior to diagnostic load testing

    1. [1] Universidad del Valle (Colombia)

      Universidad del Valle (Colombia)

      Colombia

  • Localización: ACI Avances en Ciencias e Ingenierías, ISSN-e 2528-7788, ISSN 1390-5384, Vol. 13, Nº. 2, 2021 (Ejemplar dedicado a: Volume 13 Issue 2)
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Modelado y análisis de un puente de vigas pretensadas antes de la prueba de carga de diagnóstico
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El deterioro progresivo es un problema que afecta la infraestructura vial, especialmente a puentes. Esto requiere del desarrollo de métodos para determinar su influencia en el comportamiento estructural, siendo uno de ellos las pruebas de carga. Dentro de las pruebas de carga, los modelos en elementos finitos se utilizan como parte del proceso de preparación. El presente estudio se enfocó en la modelación y análisis de la respuesta estática del puente sobre el río Lili en Cali, Colombia, un puente de vigas preesforzadas programado para someterse a una prueba de carga de diagnóstico. Un modelo lineal en elementos finitos fue creado y variaciones a la rigidez de diafragmas y neoprenos fueron aplicadas. El análisis incluyó la obtención de la posición crítica de los vehículos de diseño, la distribución transversal de esfuerzos e influencia de los parámetros de variación en la respuesta de la estructura. Los resultados mostraron que las respuestas críticas se dieron con cargas cercanas a las vigas exteriores y que la variación de los parámetros no influyó significativamente en la respuesta estructural del puente. Los factores de distribución de carga en vigas se contrastaron con investigaciones anteriores, encontrando similitudes en forma y valor. Finalmente, se propuso un plan de instrumentación. Los hallazgos muestran cómo los modelos lineales en elementos finitos proporcionan información relevante con respecto a la posición crítica, la distribución de esfuerzos y la respuesta esperada bajo cargas de diseño.

    • English

      Progressive deterioration is a problem that affects road infrastructure, especially bridges. This requires the development of methods for its adequate detection and revision, one of them being load testing. Within load testing, finite element analysis (FEA) models provide initial information to understand the behavior of a structure and plan accordingly, which represents a fundamental step towards a precise structural evaluation of a bridge. This study focused on the modeling and analysis of the static response of the bridge over the river Lili in Cali, Colombia, a prestressed girder bridge programmed to undergo a diagnostic load test. A linear FEA model was created with information from a manual survey and from other bridges’ plans designed and built under the regulations in force at the time. Due to the absence of plans and design specifications for the bridge, variations were applied to certain model parameters (stiffness of diaphragms and elastomeric bearings), to quantify their effect on the overall behavior of the bridge. The analysis included obtaining the critical position for the design vehicles, the transversal distribution of stresses and determining the influence of the variation parameters in the response of the structure. Results showed that the critical combinations for bending moment and shear were when the loads were the closest to the exterior girders, being these elements the most affected. The variation on the modulus of elasticity for the diaphragms and the stiffness of the elastomeric bearings did not significantly influence the results for bending moment and shear, nor the critical position. Girder distribution factors (GDF) from the model were compared to previous research, finding similarities in shape and value with other FEA models and experimental results. Finally, an instrumentation plan focused on the girders of the bridge was proposed based on the zones where the maximum effects are expected. The findings in this study show how linear FEA models provide initial but relevant information regarding the critical position of design vehicles, the distribution of stresses and the expected values for bending moment and shear under design loads.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno