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Canvis i adaptació assistencial del Servei d’Addiccions i Salut Mental de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus davant la pandèmia per la covid-19

  • Autores: Antoni Llort Suárez, Tre Borrás i Cabacés
  • Localización: RTS: Revista de treball social, ISSN-e 2339-6385, ISSN 0212-7210, Nº. 221, 2021, págs. 49-68
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Changes and healthcare adaptation of the Addictions and Mental Health Service of Sant Joan de Reus University Hospital in the face of the Covid-19 pandemic
    • Cambios y adaptación asistencial del Servicio de Adicciones y Salud Mental del Hospital Universitario Sant Joan de Reus ante la pandemia por la covid-19
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo hemos querido describir el proceso de adaptación del Servicio de Adicciones y Salud Mental del Hospital Universitario Sant Joan de Reus durante el confinamiento derivado de la pandemia por la covid-19. En primer lugar, de qué manera se produjeron los cambios técnicos a la hora de poder ofrecer teleasistencia (psicoterapia, seguimiento médico y social) a los pacientes que lo necesitaban, así como evaluar la idoneidad de estos sistemas —susceptibles de tener continuidad después del confinamiento— de teleasistencia y la valoración por parte de los pacientes y los profesionales. Para poder llevar a cabo este estudio, se reconvirtieron los itinerarios truncados de prácticas de once estudiantes para habilitarlos como encuestadores y formar parte del equipo del diseño de los cuestionarios del trabajo de campo. El equipo del Servicio de Adicciones y Salud Mental del Hospital Universitario Sant Joan de Reus también puso en marcha un dispositivo telefónico de apoyo emocional para todos los trabajadores del hospital, sobre todo pensando en aquellos que estaban en primera línea. Ante la inmediatez que la situación requería, la poca preparación y experiencia en este tipo de situaciones y un contexto de pandemia psicológica, queremos destacar, describir y compartir los elementos que han llevado a nuestro servicio a convertirse en un ejemplo de resiliencia organizacional, respuesta adaptada y rápida a las necesidades de nuestros pacientes, de los propios profesionales y de los estudiantes en prácticas con un enfoque interdisciplinario.

    • català

      En aquest article hem volgut descriure el procés d’adaptació del Servei d’Addiccions i Salut Mental de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus durant el confinament derivat de la pandèmia per la covid-19. En primer lloc, de quina manera es van produir els canvis tècnics a l’hora de poder oferir teleassistència (psicoteràpia, seguiment mèdic i social) als pacients que ho necessitaven així com avaluar la idoneïtat d’aquests sistemes —susceptibles de tenir continuïtat després del confinament— de teleassistència i la valoració per part dels pacients i els professionals. Per tal de poder dur a terme aquest estudi, es van reconvertir els itineraris truncats de pràctiques d’onze estudiants per tal d’habilitar-los com a enquestadors i formar part de l’equip del disseny dels qüestionaris del treball de camp. L’equip del Servei d’Addiccions i Salut Mental de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus també va posar en marxa un dispositiu telefònic de suport emocional per a tots els treballadors de l’hospital, sobretot pensant en aquells que eren a primera línia. Davant la immediatesa que la situació requeria, la poca preparació i experiència en aquest tipus de situacions i un context de pandèmia psicològica, volem destacar, descriure i compartir els elements que han portat al nostre servei a convertir-se en un exemple de resiliència organitzacional, resposta adaptada i ràpida a les necessitats dels nostres pacients, dels propis professionals i dels estudiants en pràctiques amb un enfocament interdisciplinari.

    • English

      In this paper we aim to describe the adaptation process that the Addictions and Mental Health Service of Sant Joan de Reus University Hospital underwent during the lockdown declared due to the Covid-19 pandemic. First of all, we examine how these technical changes take place with regard to being able to deliver telecare (psychotherapy, medical and social monitoring) to patients who needed it, as well as assessing the suitability of these telecare systems – which are likely to remain in use after the lockdown – and the assessment by patients and professionals. In order to carry out this study, the truncated training placements of eleven students were transformed in order to train them as interviewers, allowing them to form part of the fieldwork questionnaire design team. The team from the Addictions and Mental Health Service of Sant Joan de Reus University Hospital also launched a telephone helpline for emotional support for all hospital workers, especially those who were on the frontline. Given the urgency the situation called for, the scant preparation and lack of experience in these situations coupled with the psychological pandemic context, we sought to highlight, describe and share those elements that have led our service to become an example of organizational resilience, delivering a swift, adapted response to the needs of our patients, professionals and students on training placements by means of an interdisciplinary approach.


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