Felipe Lecannelier Acevedo, Humberto Guajardo, Diana Kushner, Carlos Barrientos, Germán Monje-Ojeda
Las conceptualizaciones actuales sobre el trauma infantil buscan explicar el proceso que organiza la experiencia y estilo de funcionamiento de los niños que sufren vulneraciones múltiples, crónicas e interpersonales, especialmente durante los primeros años de vida. Esta conceptualización actual se la conoce como Trauma Complejo del Desarrollo (TCD), y constituye un avance en la comprensión del trauma, desde una perspectiva multinivel e interdisciplinaria. Sin embargo, consideramos que este fenómeno puede ser mejor comprendidos adoptando una visión de los sistemas complejos, la teoría del caos, combinado con los aportes de la teoría del apego, y un sinnúmero de enfoques actuales del desarrollo, de la psicobiología, y las nociones sobre la evolución de la mente, y la mente y acción corporalizada. El presente artículo presenta esta visión paradigmática bajo un modelo que se titula Modelo de Apego & Complejidad (MAC), al entregar una explicación alternativa al trauma complejo.
Actual proposals about infant trauma seek to explain the process which can understand the organization of the experience and the style of functioning of the many children who suffers multiple, chronic, and interpersonal pain, especially during the most important period of human development (0 to 5). This proposal has been headed under the name of “Complex Developmental Trauma”, and has made majors advances in the understanding, explanation, and treatment of this atrocious phenomena, through multi-level and multi-discipline approaches. However, we think that Complex Trauma can made more and better advances in the areas of explaining (and intervening) it if paradoxically can take the input of the whole area of Complex System approach, chaos theory, combined with the recent developments in the psychobiology of attachment, evolutionary perspectives on human nature and human mind (such as the comprehension of hunter-gatherer evidences), and the embodiment of human action and cognition. The present paper made some initials proposals considering the areas already mentioned under a model called “Attachment and Complexity Model”, which we humble considered a paradigmatic in understanding development, “psychopathology”, and intervention modalities.
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