Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Gènere, sexe i interseccionalitats en l’educació inclusiva

    1. [1] FUNDACIÓ ÀMBIT PREVENCIÓ
  • Localización: Ambits de psicopedagogia i orientació, ISSN-e 2339-7454, Nº. 55, 2021 (Ejemplar dedicado a: Novembre 2021), págs. 38-56
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Género, sexo e interseccionalidades en la educación inclusiva.
    • Gender, sex and intersectionalities in inclusive education
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Es esencial analizar el contexto y las concepciones teóricas que surgen de él en la actualidad, para conocer aquellas necesidades emergentes sin esperar a tiempos mejores y posponer las demandas. Tal y cómo dice Platero (2012) supone un ejercicio de riesgo. El riesgo de aceptar la complejidad y las tensiones que conlleva. El riesgo a reclamar reflexiones que no nos garantizan un baluarte de pureza desde donde desarrollar la crítica. El riesgo de reconocer y cuestionar nuestros propios privilegios invisibilizados. El riesgo de identificar vulnerabilidades y construir sobre ellas espacios de alianza y complicidad no asentadas en una identificación unívoca. Un riesgo encarnado, vivido, palpitante, sudoroso… El presente texto consiste en una revisión general de la evolución de diferentes conceptos, que se han encontrado históricamente en una posición de vulnerabilidad y que hoy en día continúan en una tesitura muy parecida. Dichos conceptos se encuentran íntimamente relacionados con las opresiones y los privilegios, con las organizaciones sociales y sus estrategias de poder, con aquellas normas sociales naturalizadas y/o biológicas, con la interseccionalidad…., y qué relación tiene con la sexualidad, el género y los cuerpos des de una perspectiva educativa y disidente.

    • English

      És fonamental analitzar el context i les concepcions teòriques que se'n deriven en l'actualitat per entendre aquelles necessitats emergents sense esperar temps millors i ajornar les demandes. Aquest text pretén oferir una revisió general de l'evolució de diferents conceptes (gènere, sexe, sexualitat, identitat, orientació sexual) que històricament han estat en situació de vulnerabilitat i continuen en una condició molt similar. Aquests termes estan estretament relacionats amb les opressions i privilegis, les organitzacions socials i les seves estratègies de poder, les normes socials naturals i biològiques i la interseccionalitat, per citar-ne alguns. Per tant, la finalitat d'aquesta investigació és oferir diferents punts de vista que ens facin reflexionar sobre allò que considerem vàlid, que permetin deconstruir l'imaginari social per poder educar de manera interseccional i coeducativa,

    • català

      És essencial analitzar el context i les concepcions teòriques que sorgeixen d'ell en l'actualitat, per a conèixer aquelles necessitats emergents sense esperar a temps millors i posposar les demandes. Tal i com diu Platero (2012) suposa un exercici de risc. El risc d'acceptar la complexitat i les tensions que comporta. El risc a reclamar reflexions que no ens garanteixen un baluard de puresa des d'on desenvolupar la crítica. El risc de reconèixer i qüestionar els nostres propis privilegis invisibilitzats. El risc d'identificar vulnerabilitats i construir sobre elles espais d'aliança i complicitat no assentades en una identificació unívoca. Un risc encarnat, viscut, palpitant, suós… El present text consisteix en una revisió general de l'evolució de diferents conceptes, que s'han trobat històricament en una posició de vulnerabilitat i que avui dia continuen en una tessitura molt semblant. Aquests conceptes es troben íntimament relacionats amb les opressions i els privilegis, amb les organitzacions socials i les seves estratègies de poder, amb aquelles normes socials naturalitzades i/o biològiques, amb la interseccionalitat….,i quina relació té amb la sexualitat, el gènere i els cossos des d'una perspectiva educativa i dissident.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno