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Resumen de Cómo hacerse antropólogo en la Ciudad de México. Autoanálisis de un proyecto de trabajo de campo

Angela Giglia

  • español

    This article reflects –from a critical point of view– on a teaching experience concerning the empirical inves- tigation of fieldwork with students of Social Anthropo- logy in Mexico City. From the theoretical position of reflexive methodology, there is a proposal to form an objective consideration of the subject’s role within the production of knowledge as well as in the conditions of the production of anthropological insight. By means of a detailed account of the different aspects of the project, the importance of learning through practice (and not only through theory) is pointed out in order to obtain the habitusof anthropological research. Also, the importance of considering the specific condi- tions of producing research, particularly those referred to the contemporary context of a mega city such as Mexico’s capital, are emphasized

  • español

    El artículo reflexiona críticamente sobre una experiencia de enseñanza de la investigación empírica de campo con estudiantes de antropología social en la Ciudad de México, a partir de la adopción de una postura teórico metodoló-gica reflexiva, que se propone objetivar de manera sistemática tanto el papel que juega el sujeto en la producción del conocimiento como las condiciones objetivas de producción del saber antropológico. Mediante el relato minucioso de los diferentes aspectos del proyecto, se resaltan la importancia del aprendizaje mediante la práctica (yno sólo mediante la teoría) para la adquisición de un habitus de investigación antropológico; y la importancia de tomar en cuenta las condiciones específicas de producción de la investigación, en particular aquellas que se refieren al contexto contemporáneo de una megaciudad como la de México


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