Ana Eugenia Gaspar Portillo, Ricardo Pérez Mora
Este artículo es un acercamiento a los marcos de referencia de la juventud que permiten su redefinición conceptual y el acceso a las oportunidades de desarrollo retomando como concepto-eje: la ciudadanía. Con ello, se revisa el ejercicio de derechos humanos tales como: el derecho a la libre elección y la democracia (libertad de pensamiento, conciencia y religión, y libertad de expresión, reunión y asociación); y el derecho a la autodeterminación (a la identidad y personalidad propia). Se concluye con el análisis teórico de tres programas de Política Pública de México y España.
This article is a theoretical approach to the study of youth development conditions, validated through the concept of citizenship. From this framework of reference, the exercise of human rights is reviewed through the categories of the right to free choice and democracy, and the right to self-determination. The work is based on the analysis of these categories in three Youth Public Policy programs implemented in Mexico and Spain. These are the advances of a comparative documentary study, whose objective is to analyze the interrelations between the expansion of human rights of youth (through youth policies that promote empowerment, human development and citizenship), and the use of intersectoriality as a key policy tool.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados