Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


El canvi climàtic com a issue electoral en el cicle de campanyes de 2019: Una aproximació a la seua tematització i enquadrament mediàtic

  • Autores: Enric Sendra Duro
  • Localización: Fòrum de Recerca, ISSN-e 1139-5486, Nº. 26, 2021 (Ejemplar dedicado a: XXVI Jornades de Foment de la Investigació en Ciències Humanes i Socials), págs. 54-54
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • En els últims anys, el canvi climàtic s’ha convertit en un dels temes centrals de l’opinió pública a l’Estat espanyol, amb una presència creixent en el discurs polític i mediàtic i, finalment, amb una posició destacada als baròmetres del CIS (2020-2021). L’objecte d’aquesta investigació és analitzar la presència mediàtica del canvi climàtic com a issue electoral en la marató electoral de 2019, comparant-ne el tractament en les diferents eleccions generals, autonòmiques valencianes, europees i locals celebrades.

      Concretament, s’ha revisat el cicle electoral complet, entre l’1 de març i el 31 de maig, a través de cinc capçaleres informatives: El País, El Mundo, La Vanguardia, Eldiario.es i El Confidencial. Quant a la metodologia, a partir d’una visió actual de la teoria dels enquadraments comunicatius (framing), s’aplica una anàlisi de contingut mixta que combina elements d’investigació quantitativa i qualitativa. En primer lloc, s’hi busca determinar la posició del tema respecte de l’agenda mediàtica a través dels paràmetres següents: presència informativa, jerarquització informativa, classificació temàtica i identificació de fonts i actors. En segon lloc, es revisa la utilització estratègica de paraules clau i de les funcions clàssiques d’enquadrament d’Entman (1993): la definició del problema principal, l’atribució de responsabilitat, la valoració moral i la recomanació d’un tractament. Els resultats mostren una rellevància creixent de l’issue en les campanyes electorals, especialment en l’europea, així com també en les seccions d’àmbit internacional i d’opinió. Pel que fa a les paraules clau, s’identifica una posició ascendent del terme crisi climàtica, així com un enquadrament mediàtic basat en l’impacte mediambiental. Les actores i els actors d’espectre progressista són els més sensibles a la qüestió, tot i que no s’ha trobat un enquadrament de caire negacionista en cap cas.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno